پسر سلمان شاه، در واشنگتن به دنبال چیست؟

وزیر دفاع عربستان قرار است در نیمه ماه ژوئن برای مذاکره با برخی از مقامات آمریکا به واشنگتن سفر کند.
"محمدبن سلمان" وزیر دفاع عربستان و دردانه سلمان شاه که معروف است هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد، با خدم و حشم خود سوار هواپیمای اختصاصی شده و قاره پیمایی خواهد کرد تا خود را به ایالات متحده امریکا برساند.

 

پسر سلمان شاه، در آمریکا به دنبال چیست؟

این سفر در حالی صورت می گیرد که سازمان ملل به دنبال فشار  و  تهدید عربستان سعودی اقدام به حذف نام این کشور از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان کرد، این درحالی است که سعودی ها معتقدند فشار و رشوه ای در کار نبود و به نوعی حق خود می دانستند که نامشان از این لیست حذف شود!

 گویا سعودی ها خیلی ناراحت شدند که سازمان ملل با آبرویشان بازی کرده احتمالا کشته شدن هزار کودک یمنی برایشان رقم ناچیزی است که بخواهد اسم کشورشان وارد لیست سیاه شود! به هر حال آل سعود است دیگر، همه چیز را با عینکی از جنس شیشه توهم می بیند.

حتما آقای دبیرکل تا لحظاتی که بن سلمان برسد باز هم لحظات پر استرس و دردناکی را تحمل خواهد کرد چراکه وی پیش از این با اعتراف به فشارها و تهدیدهای عربستان، اذعان کرد که حذف نام عربستان از این لیست دشوار و دردناک بود و پیش بینی می شود بعدها نیز پس از دیدار با پسر سلمان شاه اعتراف کند که زدوبندهای جدیدش باز هم برای او لحظات دشواری را ساخته است.

پسر سلمان شاه، در آمریکا به دنبال چیست؟

سفر مقامات کشورها به کشورهای دیگر همواره به منظور انجام اقدامات دیپلماتیک و عقد قرار داد و یا گسترش ارتباطات است سعودی ها با هر سفر خود قرار داد های نا نوشته و پشته پرده ای را به امضا می رسانند که جوهر آن بی شک خون تعداد انسانی بی گناه است و پس از هر سفر باید منتظر باشیم و ببینیم چه توطئه ای در کار است.

البته گمانه زنی هایی هم می شود پیرامون اینکه محمدبن سلمان در این سفر موضوع تخت پادشاهی را هم پیگیری کند، وی پیش از این با گروه های مخوف امریکایی نیز همکاری داشته است به عنوان مثال می توان به استخدام مزدوران "بلک واتر" برای کنترل برکشور اشاره کرد.

"بلک واتر" نام قدیمی شرکتی است که امروزه "آکادمی" نامیده می‌شود و شعار آن "نخبه پروری و حمایت اعتماد ساز" است، ماموران بلک واتر مزدوران جنگی هستند و پرچم آن ردپای سیاه حیوانی وحشی در میان نشانه قرمز هدف گیری تفنگ است.

"اریک پرینس" تنفگدار سابق ارتش آمریکا در سال 1997  با مساعدت "آل کلارک"، کمپانی "بلک واتر" یا "ایکس ای" را به عنوان شرکتی که خدمات امنیتی ارائه می‌کند در کارولینای شمالی تاسیس کرد. از آن تاریخ به بعد "بلک واتر" به عنوان نیرویی نظامی پا به پای ارتش آمریکا در کارزارهای گسترده این کشور در نقاط مختلف دنیا حضور به عمل رساند.

پسر سلمان شاه، در آمریکا به دنبال چیست؟

اما وقتی وزیر دفاع یک کشور، سفر دیپلماتیک انجام می دهد بدون شک صحبت های مهمی هم پشت پرده پیرامون موضوعات تسلیحاتی و جنگی خواهد شد به ویژه انکه محمدبن سلمان از منطقه پر بحرانی میهمان امریکا است.

بدون شک آنچه در این روزهای منطقه اتفاق می افتد خوشایند سعودی ها نیست، به عنوان مثال پیروزی های ارتش سوریه در حمص و رقه و پیروزی عراق در استان فلوجه آن هم با نقش موثر نیروهای مردمی موضوعی نیست که عربستان از آن ساده بگذرد.

گفتنی است سعودی‌ها در عرصه میدانی نیز، بسیاری از نیازهای جبهه مقابل نظام سوریه را تأمین کرده و این کمک‌ها از مسیر شمال و شمال غرب سوریه یعنی از طریق مناطق اشغالی استان حلب و استان ادلب وارد خاک سوریه می‌شوند و در اختیار تروریست‌ها از جمله ائتلاف جیش الفتح و گروه‌های زیرمجموعه‌اش به‌خصوص "جبهة‌ النصره" قرار می‌گیرد.

همچنین با توجه به اینکه عربستان مدیریت تروریست ها و بحران افزایی منطقه را بر عهده دارد این روزها به فکر اقدام نظامی مستقیم افتاده است، در همین رابطه در دیداری که وزیر خارجه عربستان با مسئولان اسرائیلی از جمله رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشت، اعلام شد که برای انجام یک عملیات مشترک نظامی توسط عربستان و اسرائیل علیه سوریه و لبنان توافق شده است و این موضوع مهمی است که بدون شک بن سلمان باید رایزنی هایی را درباره ان با امریکا انجام دهد.

پسر سلمان شاه، در آمریکا به دنبال چیست؟

رویترز نیز در این باره خبر می دهد که بن سلمان در جریان این سفر، درباره بحران یمن با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور گفت‌وگو می‌کند. همچنین منابع خبری گفته‌اند که بحران سوریه یکی دیگر از محورهای گفت‌و‌گوی وی با مقامات آمریکایی خواهد بود.

در نهایت باید گفت آنچه رسانه ای می شود تنها برای ظاهر سازی است و انچه قرار است صورت گیرد را بعدها نه در رسانه ها بلکه در زمین بازی مشاهده خواهیم کرد و سفر محمدبن سلمان از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.