از تراژدی تجزیه "دونتسک " و "لوهانسک" تا الحاق "کریمه" به فدراسیون روسیه + نقشه و تصاویر

مجموعهٔ حوادثی است که در سال ۲۰۱۴ با تظاهرات در کیف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد که در ادامهٔ واقعهٔ میدان اروپا و تظاهرات ضد دولتی صورت گرفت.
  اوکراین یکی از کشورهایی است که در جام ملت های اروپا (یورو 2016) در فرانسه حضور دارد و تلاش می کند تا با پیروزی بر رقیبان خود در دور بعدی "یورو 2016" نیز حضور داشته باشد. 

 

اما این کشور از سال 2014 میلادی با مشکلات جدی امنیتی و درگیری های داخلی مواجه بود و منطقه شرق اوکراین به شدت در اثر این التهابات دچار چالش های عمیقی شد .

اوکراینی هایی که به دنبال استقلال بودند در مناطق مختلف همچون "دونتسک" ، "لوهانسک" ، "ماروپول" ، "کراماتورسک"   و .... علیه دولت اعتراض کردند و این نارضایتی ها با بمباران های ارتش اوکراین پاسخ داده شد. 


**انقلاب مخملین اوکراین

مجموعهٔ حوادثی است که در سال ۲۰۱۴ با تظاهرات در کیف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد ، در ادامهٔ واقعهٔ میدان اروپا و تظاهرات ضد دولتی را رقم زد. دلیل این ناآرامی ها، عدم امضای توافق نامه همکاری اوکراین با اتحادیه اروپا از سوی رئیس جمهور این کشور آقای " ویکتور یانوکویچ " بود. کارشناسان سیاسی و رسانه های غربی می گویند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، یانوکویچ را مجبور به این کار ساخته است. 



از تراژدی تجزیه

از تراژدی تجزیه



در پایان آن پس از آنکه  "ویکتور یانوکوویچ"    رئیس‌جمهور با امضای توافق‌نامه‌ای با مخالفان با انتخابات زودهنگام موافقت کرد، با نقض توافقنامه از سوی معترضان وی با رای مجلس از سمت ریاست جمهوری عزل شد  .
در حقیقت، یانکویچ در واپسین لحظات متوجه شد که همکاری با اتحادیه ی اروپا در شرایطی نابرابر، منجر به ورشکستگی صنایع کشاورزی و صنعت در کشورش خواهد شد. بدین ترتیب امضای این تفاهم نامه ی همکاری، اوکراین را به بازاری مصرفی برای کالاهای ارزان قیمت اروپا و شهروندان این کشور را نیز به کارگران ارزان قیمت در کشورهای اروپایی تبدیل می نمود.

غرب نام این این اقدام را در اوکراین  "دموکراسی" گذاشت و این در حالی است که در حقیقت ماجرا، پس از برگزاری  "انقلاب های مخملی"، دولتی روی کار می آید که نه تنها از دموکراسی چیزی نمی داند بلکه به صورت کاملا دیکتاتوری عمل کرده و اهمیتی به خواسته های مردم نمی دهد.

بدین ترتیب اگر تغییر حاکم یک کشور از طریق مردم آن کشور و یا ورود تروریست های بین المللی انجام نگیرد، در این صورت آمریکا به حمایت از ناتو و بدون هماهنگی با سازمان ملل متحد، وارد عمل شده و حمله را آغاز می کنند.

در اوکراین در 3 سال اخیر دو بحران بزرگ مشاهده شد. بحران استقلال شرق اوکراین و موضوع الحاق کریمه به روسیه. در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ یک همه‌پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار گردید.  81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و ۹۶٫۷۷٪ به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاقش به روسیه رأی مثبت دادند.  از اواسط ماه آوریل 2014 نیز بخشی از ساکنان استان های  "دونتسک" و "لوهانسک"  در شرق اوکراین جمهوری خودخوانده تشکیل داده و تلاش کردند از این کشور جدا شوند.
از تراژدی تجزیه

از تراژدی تجزیه

مقامات روسیه و اکثر مردم این کشور بر این عقیده اند که دو کشور سوریه و اوکراین همچون کشورهایی نظیر یوگوسلاوی، عراق، گرجستان و لیبی، قربانی سیاست جهانی "تغییر رژیم حکومتی ایالات متحده شدند. در اغلب موارد این تغییرات حکومتی از طریق برگزاری انقلاب های مخملی انجام می گیرد.

از تراژدی تجزیه

***معاهده "مینسک" و وضعیت ویژه اوکراین

اما پس از آتش بسی که به نام معاهده "مینسک " معروف شد ؛ به اعتقاد منابع میدانی درگیری ها در برخی نقاط شرق اوکراین به آتش زیر خاکستر تشبیه شده است.  نبردها به طور روزمره در اطراف فرودگاه "دونتسک"، حوالی بلندی های  "دبارلتسو" تحت کنترل ارتش اوکراین یا در نزدیکی مرکز برق شاستی در شمال  "لوهانسک"  جریان دارد.

پیش از درگیری، مناطق دونتسک و لوگانسک ۷ میلیون تن جمعیت داشت.  شورشیان مناطق پرجمعیت، به استثنای ماریوپل، را در کنترل خود دارند که احتمالا شامل ۵ میلیون جمعیت می شود. 


از تراژدی تجزیه


البته پس در حین جنگ و پس از آتش بس هم اقتصاد اوکران شدیدا از بحران داخلی متاثر شده است و هیچ کس نمی داند که صنعت برچه مبنایی باید عمل کند.  پیش از جنگ معادن و کارخانه های منطقه بخشی از یک نظام کامل درسطح بین المللی بودند. 

به عنوان نمونه، " آلکسئی کراسیلنیکن" وزیر کشاورزی"جمهوری دونتسک" تایید می کند که بیشتر کارخانه های شرق اوکراین تعطیل هستند.  پیش از آغاز درگیری ها، شرکت دولتی "ماکیفکا" "اوگل" از ۸ معدن در "ماکیفکا"، یکی از شهرهای  "دونتسک"، بهره برداری می کرد و ۱۷ هزار حقوق بگیرداشت.  اما از تابستان 2014 به بعد تنها ۳ معدن به کندی فعالیت می کند.

 " ولادیمیر فیلیمونتچوک"، عضو سندیکای معدنکاران مستقل در این زمینه عنوان داشت: زغال سنگ روی هم انباشته می شود؛ زیرا راه گذر به بقیه اوکراین بسته است و ما هیچ حقوقی دریافت نمی کنیم. در مجموع بحران های داخلی در اوکراین با وجود اینکه شیب تند خود را از دست داده ، اما همچنان مشکلات داخلی در این کشور وجود دارد.

تیم ملی فوتبال اوکراین تلاش می کند تا با حضور قدرتمند در "یورو 2016" کمی از دردهای مردم جنگ زده در این کشور بکاهد. البته اوکراینی ها در بازی اول با وجود نمایش قابل قبول در برابر آلمان شکست خوردند و چشم به بازی های آتی در برابر لهستان و ایرلند شمالی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.