موسسه "ثامن‌الحجج" از کجا آمد؟/ آخرین خبرها از بازپرداخت مطالبات مالباختگان

نماینده مجلس دهم گفت: فعالیت موسسه ثامن‌الحجج در در وهله اول اشکال به مجموعه نظارتی کشور است.
موسسه
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس در خصوص نظارت بانک مرکزی بر موسسه ثامن الحجج اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی از سال 1380 با مجوزی تحت عنوان مجموعه تعاونی از وزارت تعاون آن زمان، موسسه ثامن‌الحجج در حوزه مسائل اعتباری شروع به فعالیت کرد.
 

 

وی افزود: فعالیت موسسه ثامن‌الحجج خارج از حیطه فعالیت و نظارت بانک مرکزی تنها در قالب مجوز اولیه انجام شد و با جذب منابع و بدون اخذ مجوز لازم از بانک مرکزی مسیر خودش را طی کرد.

پورابراهیمی گفت: در وهله اول اشکال به مجموعه نظارتی کشور است که در این راستا بانک مرکزی باید در آن زمان نظارت بیشتری انجام می‌داد.

وی افزود: فارغ از نظارت بانک مرکزی برای استمرار فعالیت، موسسه ثامن‌الحجج در طول این سال‌ها توانسته حجم زیادی از منابع را به روش‌های مختلف در استان‌های کشور جذب کند و فعالیت‌های خودش را گسترش دهد.

نماینده مجلس دهم تصریح کرد: سال گذشته موسسه ثامن‌الحجج نتوانست تعهدات مربوط به سپرده‌گذاران را فراهم کند و شورای عالی امنیت ملی در این پرونده ورود پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در این راستا مجموعه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به دلیل اهمیت موضوع گزارشی در این باره تهیه کردند و بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی مقرر شد این موسسه به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات قانونی بر اساس نظارت یکی از بانک‌ها، دارایی‌ها و منابع نقدی‌اش شناسایی و به تسویه حساب سپرده‌گذاران اقدام شود.

پورابراهیمی در ادامه اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌های موجود، بخش زیادی از حساب‌ها که تا 40 میلیون تومان بوده تسویه و مابقی بر اساس دارایی‌های موجود توسط بانک پارسیان وصول خواهد شد.

نماینده مجلس دهم از مردم خواست به هنگام سرمایه‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری دقت و تحقیق بیشتری کنند.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: مردم با مراجعه به سایت بانک مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات موسسه‌های مجاز را مشاهده کنند و موسسه‌هایی را که مجوز مشروط دارند یا باید برای مجوز دوباره اقدام کنند را رصد کنند و با تحقیق و پرس و جو مطمئن شوند که موسسه‌ای که می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند مجوز قانونی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.