آیا انگلیس در اتحادیه اروپا می‌ماند؟/موافقان و مخالفان "برکسیت" چه نظری دارند؟

وب‌سایت "وُکس" در مطلبی به عواقب باقی‌ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا و یا جدایی این کشور از آن پرداخت.
آیا انگلیس در اتحادیه اروپا می‌ماند؟/موافقان و مخالفان
به نقل از وب‌سایت "وُکس"،  روز پنجشنبه 23 ژوئن (3 تیر) مردم انگلیس در یک نظرسنجی که می‌تواند آینده سیاست‌های اروپا را دگرگون کند، شرکت خواهند کرد. در صورت رای آوردن "برکسیت" – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – این اتحادیه یکی از بزرگترین و ثروتمندترین اعضایش را از دست خواهد داد.

 

از آنجایی که نظام اقتصادی و قضایی انگلیس در اتحادیه اروپا ریشه دارد، خروج این کشور از اتحادیه اروپا خطرات زیادی را متوجه شهروندان انگلیس خواهد کرد.

از طرف دیگر، طرفداران جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا باور دارند خروج این کشور از این اتحادیه در طول زمان می‌تواند برای انگلیس مفید باشد. آن‌ها می‌گویند در صورت جدایی از اتحادیه اروپا، سامان بخشیدن به قوانین اقتصادی و مهاجرتی بسیار ساده‌تر خواهد شد. طرفداران "برکسیت" همچنین عقیده دارند خطرات باقی ماندن در اتحادیه اروپا نسبت به خطرات خروج از آن بسیار بیشتر خواهد بود.

در کل، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای دیگر کشورهای عضو این اتحادیه مخرب خواهد بود. اما خطر بزرگتر برای این اتحادیه، کلید خوردن طرح جدایی دیگر کشورهای اروپا از این اتحادیه است. بحران مالی سال 2008 و نیز بحران پناهندگان سوری به نهادهای سیاسی اروپا فشار زیادی آورده است. خروج انگلیس از این اتحادیه، امید مردم اروپا برای بهبود شرایط فعلی را تضعیف می‌کند و می‌تواند موجب جدایی کشورهای بیشتری از این اتحادیه شود. در ادامه این مطلب، به ماهیت اتحادیه اروپا و مسائل مربوط به برکسیت اشاره شده‌است.

اتحادیه اروپا چیست؟
اتحادیه اروپا نخستین بار در سال 1952 تحت عنوان "سازمان ذغال‌سنگ و فولاد اروپا" آغاز به کار کرد. رهبران کشورهای اروپایی سعی داشتند با بخشیدن نهادهای سیاسی و اقتصادی به قدرت‌های اروپایی نظیر فرانسه و آلمان، از تکرار جنگ جهانی جلوگیری کنند. در سال 1967 اتحادیه اقتصادی اروپا تشکیل شد و در نهایت در سال 1993 اتحادیه اروپای کنونی شکل گرفت.

اتحادیه اروپا یک نهاد اقتصادی-سیاسی بوده و جنبه‌های مختلفی از سیاست در اروپا را تحت نظر دارد. کشورهای عضو این اتحادیه از واحد پول خود – یورو – استفاده می‌کنند. در بین کشورهای اروپایی قوانین سفر بدون روادید – شنگن--  نیز وجود دارد که اروپا را تبدیل به یک کشور پهناور برای سفر و مهاجرت کرده‌است. با این حال، رویای دستیابی به کشور پهناوری به نام "ایالات متحده اروپا" بسیار دور از واقعیت است. به عنوان مثال، این اتحادیه توانایی اعلام جنگ و یا وضع مالیات را ندارد. بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی نیز حس وفاداری بیشتری به کشورهای خود نسبت به تمامی اتحادیه اروپا دارند.

غیبت این همبستگی در این قاره باعث شده‌است ساکنان کشورهای زیادی در اروپا از تعیین تکلیف توسط این اتحادیه اظهار نارضایتی کنند. این امر تعادل در این اتحادیه را به شدت تهدید می‌کند. به گفته نویسنده این مطلب، در صورتی که انسجام در اروپا تقویت نشود و فرهنگ سیاست مشترک در این قاره به وجود نیاید، احتمال منحل شدن تمام این اتحادیه وجود دارد.

چرا انگلیس خواستار جدایی از اتحادیه اروپاست؟
همواره در سیاست انگلیس افرادی حضور دارند که از ادغام این کشور با دیگر کشورهای اروپایی رضایت کامل ندارند. شمار افراد این گروه در سال‌های اخیر و به خصوص در پی بحران اقتصادی سال 2008 افزایش یافته‌است. انگلیس در سال 1973 به اتحادیه اقتصادی اروپا پیوست و سرانجام در دهه 90 میلادی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا شناخته شد. با این حال، این کشور هیچگاه نظارت اتحادیه اروپا را به صورتی که دیگر کشورها قبول کردند، نپذیرفت. به عنوان مثال، انگلیس از پیوستن به منطقه شنگن و تغییر واحد پولی خود به یورو، سر باز زد.

از سال 2008 بحران اقتصادی آمریکا بسیار نگران کننده شد. از آنجا که ارزش یورو پس از بحران اقتصادی با افت شدیدی مواجه شد و پس از آن نیز بهبود نیافته و در شرایط بحرانی باقی ماند، این نگرانی برای یورو شدیدتر بود.

بانک مرکزی هر کشور برای مقابله با بحران اقتصادی میبایست منابع مالی کشورش را به منظور رشد فعالیت‌های اقتصادی افزایش دهد. این در حالی است که در بحران اقتصادی سال 2008، بانک های مرکزی کشورهای اتحادیه اروپا توانایی این افزایش منابع مالی را نداشتند و در نتیجه، ارزش یورو با کاهش روبرو شد. در حالی که بانک مرکزی آمریکا به بحران اقتصادی واکنش نشان داد و کمک کرد تا اقتصاد این کشور در سال 2010 دوباره رونق گذشته را پیدا کند.

انگلیس به دلیل استفاده از پوند به جای یورو، به طور مستقیم با این بحران مالی مواجه نشد. ولی این بحران اقتصادی نگرانی‌هایی درباره عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در این کشور را برانگیخت. این نگرانی‌ها اغلب درباره دچار شدن انگلیس به مشکلات اتحادیه اروپا بوده‌است.

در سال 2012، افزایش این نگرانی‌ها و فشار حزب محافظه‌کار، دیوید کامرون – نخست وزیر انگلیس – را بر آن داشت تا برای تصمیم‌گیری درباره آینده این کشور در اتحادیه اروپا یک همه‌پرسی ترتیب دهد.

در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چه تغییراتی متوجه این کشور خواهد شد؟
"داگلاس مورِی" روزنامه‌نگار انگلیسی در این‌باره گفت: حفظ حق حاکمیت هر کشوری برای مردم آن کشور اهمیت بسزایی دارد. به باور وی، پس از نزدیک به 2 دهه قدرت بروکسل – محل استقرار نهادهای اتحادیه اروپا --  اقتدار کامل میبایست به نمایندگان پارلمان انگلیس که به وسیله مردم انتخاب می‌شوند بازگردد.

مسئله دیگر، تغییر قوانین مهاجرت این کشور خواهد بود. انگلیس در پیمان شنگن شرکت نکرد و حاضر به برداشتن مرزهای این کشور با سایر کشورهای اروپایی نشد. این در حالی است که قوانین اتحادیه، کشورهای عضو را ملزم می‌کنند تا شمار نامحدودی از مهاجران دیگر کشورها را بپذیرند. عملکرد اقتصادی ناامیدکننده منطقه یورو کارگر‌های زیادی را از کشورهای کمتر مرفه اروپا، مانند لهستان و پرتغال، به انگلیس سرازیر کرد و این مسئله برای انگلیس دردسرساز شد.

باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی خواهد داشت؟
عضویت در یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری در جهان، برای انگلیس برگ برنده‌ای محسوب می‌شود در صورتیکه خروج این کشور از این منطقه برای اقتصاد آن آثار مخربی به دنبال خواهد داشت.

"جیکوب فانک" – اقتصاددان موسسه اقتصادی بین‌المللی پیترسون – متذکر شده‌است باقی ماندن انگلیس در اتحادیه مزایای فراوانی برای این کشور به همراه خواهد داشت. برای مثال، هماهنگی قوانین و مقررات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌تواند برای شرکت‌ها امتیاز مهمی محسوب شود. به طوری که آن‌ها می‌توانند به جای داشتن یک دفتر مرکزی در هر کشور، تنها یک دفتر مرکزی برای تمام اروپا داشته باشند.

نخست وزیر انگلیس عقیده دارد تداوم عضویت در اتحادیه اروپا به دلیل ایجاد هماهنگی بیشتر بین قوانین اروپا و دستگاه‌های اجرایی، برای شهروندان این کشور بسیار مفید خواهد بود. به باور وی، ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، نفوذ این کشور را در صحنه جهانی گسترش خواهد داد. این در حالی است که خروج از این اتحادیه می‌تواند انگلیس را به حاشیه براند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.