اگر از تیرگی آرنج و زانوی خود رنج می برید این نکات را رعایت کنید

یک متخصص پوست و مو گفت:درمان قطعی برای از بین بردن تیرگی نواحی آرنج و زانو وجود نداشته و تنها می توان با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از کرم های مرطوب کننده از بروز آن پیشگیری کرد.
امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو گفت:تیرگی پوست آرنج و زانو بیماری به حساب نمی آید و در اثر ضخیم شدن پوست به وجود می آید.

 

وی در راستای روند درمانی این تیرگی ها اظهار داشت:درمان به صورت کامل وجود ندارد و استفاده از کرم های مختلف و لیزر تا حدودی می تواند  تیرگی ها را از بین ببرد.
 
احسانی تصریح کرد:اصطکاک مداوم،تماس با نور خورشید یا حتی خشکی پوست باعث پدید آمدن تیرگی های آرنج و زانو می شود.
 
عدم رعایت بهداشت
وی ادامه داد: عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو می‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این نواحی مخصوصا در کودکان باشد.
 
 اصطکاک مداوم  
احسانی تاکید کرد:آرنج و زانو نواحی هستند که بیشتر درمعرض تماس با محیط و اصطکاک با وسایلی مانند؛مبل، فرش، میز قرار می‌گیرند و این آسیب‌های مداوم  سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌‌شود.
 
 نشستن بر زانو و لم دادن روی آرنج  
وی خاطر نشان کرد:فشار و اصطکاک ناشی از نشتن بر زانو و لم دادن روی آرنج باعث افزایش ضخامت و تیرگی این نواحی می شود.
 
 تماس زیاد با نور آفتاب
این متخصص پوست و مو گفت:رنگ طبیعی پوست به سه عامل هموگلوبین،کارتنوئید و ملانین وابسته است.ملانین ماده ای است که توسط  سلول هایی به نام ملانوسیت در پوست تولید می شود و افزایش سلول های رنگدانه ساز با تغییر رنگ و ایجاد لکه های پوست همراه است.
 
احسانی ادامه داد:بیماری ها واختلالات ژنتیکی،بیماری های سوخت و ساز سلولی،هورمونی و التهابی،عفونت های موضعی پوست،کمبود ویتامین و سوء تغذیه نیزمی توانند از عوامل تغیر رنگ در پوست افراد باشد.
 
 وی تصریح کرد:کسانی که در تماس زیاد  نور آفتاب هستند  به دلیل افزایش تولید ملانین،با پوستی تیره مواجه می شوند.
 
 خشکی پوست  
احسانی خشکی پوست را از عوامل اصلی تیرگی پوست دانست و بیان داشت:میزان غدد چربی  ناحیه آرنج و زانو کمتر از سایر نواحی بدن است و به همین علت احتمال خشکی و در نتیجه تیرگی پوست افزایش می یابد.
 
 وی تصریح کرد:بروز بیماری های دیگر از جمله سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک و تغییرات هورمونی که در بارداری رخ می‌دهد از علل تیرگی پوست آرنج و زانو است.
 
احسانی یاد آور شد:کرم های مرطوب کننده و ژل های روشن کننده (حاوی عناصری چون؛اسید لاکتیک،عصاره شیرین بیان،روغن گل پامچال،عصاره گریپ فروت و ...) در بهبود تیرگی ها نقش به سزایی دارند اما باعث از بین رفتن  کامل آنها نمی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.