آسیب شناسی جایگاه داوری کاراته ایران در آسیا و جهان

کاراته ایران با وجود در اختیار داشتن بیش از 10 هزار داور ، در حال حاضر هیچ جایگاهی در آسیا و جهان نداشته و این امر تبعاتی را برای داوری کاراته ایران در پی خواهد داشت.
 کاراته ایران از داوران رده بالا در آسیا و جهان برخوردار است و طی دوره های متمادی نمایندگانی در شورای داوران کاراته آسیا داشته که هر بار به دلایلی و گاهی برخی کارشکنی ها این کرسی ها از دست رفته است.

بطور قطع داشتن دیپلماسی قوی می تواند در حفظ و ارتقا این جایگاه ها و در نهایت ارتقاء کاراته ایران کمک شایانی کند.

بر اساس این گزارش، پیش از این محمد علی مردانی سالیان سال در عضویت کنسول داوری آسیا به سر می برد و بواسطه حضورش در آسیا کمک شایانی به داوری کاراته ایران و ارتقا داوران آسیایی می کرد به نوعی حامی داوران کشورمان در آزمون های داوری آسیا بود.

مردانی نیز از عضویت در کنسول داوری آسیا کنار گذاشته شد تا بار دیگر داوری ایران نماینده ای در آسیا نداشته باشد و بطور حتم تبعات عدم حضور وی در کنسول داوری آسیا و جمع ممتحنین داوری قاره کهن بطور مستقیم متوجه داوران کشورمان خواهد شد و مسئولان فدراسیون کاراته کشورمان باید برای احقاق حق داوران اعزامی به کلاس های داوری دیپلماسی ویژه ای در نظر گرفته و از افراد دارای نفوذ در این بخش بهره ببرند.

گفتتی است آزمون داوری کاراته آسیا هفته نخست مهرماه در کشور هندوستان برگزار می شود و طی تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان وقت کمیته داوران فدراسیون کاراته ، 50 سهمیه برای داوری ایران جهت حضور در این کلاس در نظر گرفته شد که پس از ایجاد تغییرات در کمیته داوران فدراسیون کاراته تعداد داوران اعزامی به هندوستان به نصف کاهش یافت و این مسئله می تواند تبعات منفی برای کاراته ایران در آسیا داشته باشد.

این بار هم برخی مسائل پشت پرده گروهی از داوران کاراته کشورمان را متضرر کرد و ای کاش اگر بنا بر کاهش تعداد نفرات اعزامی به آزمون آسیایی بود، از همان ابتدا این امر صورت می گرفت و بار دیگر شاهد سردرگمی گروهی از داوران از سراسر کشور نبودیم و پاسخی برای این ناهماهنگی می یافتیم.

البته از دست رفتن کرسی های آسیایی در کاراته تازگی ندارد و نه تنها در بخش داوری و بلکه بارها در هیات رئیسه آسیا جایگاه هایی را از دست داده ایم و این برای کاراته کشوری که قدرت بلامنازع این رشته در قاره کهن است شایسته نخواهد بود.

امید است مسئولان کاراته کشورمان با در نظر گرفتن تدابیر ویژه موجبات ارتقای داوران کاراته ایران را در آسیا و جهان فراهم سازند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.