خلل در اجرای برجام برای آمریکایی ها گران تمام خواهد شد

 جهان اسلام و تحولات بین المللی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با حضور در این برنامه به تبیین آن پرداخت.
خلل در اجرای برجام برای آمریکایی ها گران تمام خواهد شد « جهان اسلام و تحولات بین المللی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که سرلشکر رحیم صفوی رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با حضور در این برنامه به تبیین آن پرداخت.
 
وی در ابتدای این بحث با بیان اینکه در صحنه سیاسی، اقتصادی، رسانه و تکنولوژی تغییر و تحولات جهانی شتاب بسیاری پیدا کرده گفت: مهم این است که ببینیم از این شتابی که در محیط سیال در مسایل سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی پیدا شده چگونه می توانیم به عنوان یک فرصت از آن بهره برداری کنیم.

احتمال اینکه تخاصم علیه ایران ادامه پیدا کند وجود دارد

وی در خصوص به قدرت رسیدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه چقدر میتوان به رویکرد وی در قبال ایران خوش بین بود نیز اظهار داشت: بنده تغییرات زیادی را در سیاست های خارجی آمریکا در رابطه با ایران نمی بینم گرچه در مقطع کنونی زود است که بخواهیم نسبت به این مسئله قضاوت کنیم.

سرلشکر رحیم صفوی ادامه داد: در مقطع کنونی جمهوری خواهان چه در کنگره و چه در سنا و در ریاست دولت با هم یک دست شده اند ضمن آنکه این طیف سیاسی همواره یک سنت تندروی علیه ایران داشتند و یک لابی نزدیک به رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه همسایه ما دارند بنابراین احتمال اینکه تخاصم علیه ایران ادامه پیدا کند وجود دارد.

ترامپ سخن خود را در رابطه با مسلمانان و کشورهای اسلام تغییر خواهد داد

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام درباره مواضع ترامپ در قبال اسلام و مسلمانان نیز بیان داشت: آمریکایی ها و اروپایی ها به دو دلیل به کشورهای اسلامی احتیاج دارند که دلیل اول در بحث انرژی است چراکه ۷۵٪ منابع ذخایر قطعی نفت جهان و ۵۷٪ ذخایر گاز جهان در کشورهای اسلامی واقع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین وجود یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان بازار بزرگی برای آمریکا و کشورهای اروپایی است که یک بخش از این بازار بزرگ، بخش فروش سلاح است.

سرلشکر رحیم صفوی ادامه داد: آمریکا بزرگترین بازار فروش سلاح به منطقه غرب آسیا و به طور خاص کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار دارند به طوری که طی هشت سال گذشته حدود یکصد و پنجاه میلیارد دلار سلاح به این منطقه فروخته اند بنابراین آن ها احتیاج به این بازار فروش و احتیاج به تهدیدسازی دارند لذا ترامپ سخن خود را در رابطه با مسلمانان و کشورهای اسلامی تغییر خواهد داد.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام درخصوص ادامه همسویی سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: وجود شش میلیون یهودی در آمریکا اهرم فشاری است که هر رئیس جمهوری که در آمریکا روی کار بیاید مجبور است به طرفداری از این رژیم و در جهت تامین امنیت آن گام بردارد و شاید بتوانیم بگوییم که صهیونیست ها ایالت پنجاه و یکم آمریکا هستند.

وی تصریح کرد: ولیکن در رابطه با مسائل منطقه مثل مسئله سوریه، عراق و یمن آنچه که فعلا آقای ترامپ در سخنرانی های کاندیداتوریش بیان کرده، به نظر می رسد که شخص وی نگاهش را از نگاه ژئواستراتژیک به نگاه ژئواکونومیک تغییر خواهد داد و بخش گسترش نظامی گری در منطقه جنوب شرق آسیا و سایر مناطق را محدود خواهد کرد ضمن آنکه رسما عنوان کرده نیروهای آمریکا را از افغانستان خارج می کند که این در حالی است که هم اکنون آمریکا ده هزار پیروی نظامی در افغانستان دارد.

سرلشکر رحیم صفوی اضافه کرد: ممکن است ترامپ بودجه نظامی خود را کاهش دهد و یک نگاه اقتصادی به مسائل داخل آمریکا داشته باشد.

خلل در اجرای برجام برای آمریکایی ها گران تمام خواهد شد

وی در خصوص موضوع برجام نیز اظهار داشت: برجام توافقی است که از حمایت روسیه، چین ، کشورهای اروپایی و حتی سازمان ملل برخوردار است و این اشتباه استراتژیکی خواهد بود که آقای ترامپ بخواهد این توافق را برهم بزند و این موضوع برای آمریکایی ها گران تمام خواهد شد.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص مبانی همگرایی کشورهای اسلامی گفت: هم اکنون پنجاه و هفت کشور عضو سازمان همکاری اسلامی هستند که یکی از مولفه های مهم همگرایی بین آنها مسائل اقتصادی است.

وی با اشاره به ابنکه اتحادیه اروپا براساس مسائل اقتصادی شکل گرفته خاطرنشان ساخت: به نظر می رسد در جهان اسلام نیز اگر کشورها بخواهند به هم نزدیک شوند می توانند از ایجاد یک اتحادیه گمرکی و یا یکسان سازی تعرفه های گمرکی شروع کنند.

حجم صادرات بین کشورهای اسلامی کمتر از ۱۵٪ است

سرلشکر رحیم صفوی یادآور شد: حجم صادرات در بین کشورهای اسلامی کمتر از ۱۵٪ است در حالیکه حجم صادرات کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی ۵۵/۳٪ است.

وی با بیان اینکه بزرگترین منبع صادرات کشورهای اسلامی بخش نفت و گاز است تصریح کرد: این در حالی است که نباید تنها به بخش نفت و گاز نگاه کنیم بلکه بخش معدن و گردشگری اسلامی نیز می تواند از دیگر مبانی همگرایی کشورهای اسلامی باشد.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام اضافه کرد: برهمین اساس به طور خاص در همایش دو روزه ای که به عنوان بحران های ژئوپلوتیکیکی جهان اسلام در دانشگاه شهید بهشتی داشتیم که پیشنهاد مشخص ما شکل گیری یک اتحادیه اقتصادی بین ایران ، افغانستان ، عراق و سوریه از طریق گسترش خطوط راه آهن، حذف ویزا و تعرفه های گمرکی بود.

سرلشکر رحیم صفوی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، ایران از ظرفیت بالای فرهنگی، اخلاقی و  تمدنی برخوردار است افزود: برخی از گردشگران ایران را به عنوان کشوری عربی می شناسند، اما با مراجعه به کشومان متوجه می شوند که جمهوری اسلامی کشوری امن ، مطمئن و دارای مردمانی با فرهنگ و اصیل است.

وی، بهترین طرحی که در برنامه ششم گنجانده شده را راه آهن چابهار، زاهدان و مشهد دانست و عنوان کرد: این راه آهن آسیای مرکزی را به دریای عمان متصل می کند و لذا این راه آهن می تواند به چین و افغانستان برود.

رئیس موسسه پژوهی جهان اسلام با اشاره به اینکه، کشورهای حاشیه خزر از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران می توانند به بندر عباس وصل شوند خاطرنشان کرد: سوآپ نفت و گاز را می توان به چهار کشور همسایه از طریق لوله  متصل کرد که می تواند منبع اقتصادی برای ما و کشورهای همسایه باشد.

اصلی ترین چالش جهان اسلام ، رژیم صهیونیستی و سیاست های مداخله جویانه آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است

وی اصلی ترین چالش جهان اسلام را وجود رژیم صهیونیستی و سیاست های مداخله جویانه آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا دانست و ادامه داد: باید میان دولت ملت های اسلامی همگرایی ایجاد شود تا در به نتیجه رسیدن  در شیوه برخورد با دشمن مشترک تفکری واحد داشت.

رژیم صهیونیستی نفع اصلی را در مسئله سوریه و عراق می برد 

سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه، رژیم صهیونیستی نفع اصلی را در مسئله سوریه و عراق می برد بیان کرد: تروریسم دشمن جدی برای همه کشورهای اسلامی است لذا کشورهای اسلامی باید به وحدت نظر و ساز و کار مشخصی برای مقابله با تروریسم تکفیری و سیاست های مداخله جویانه آمریکا برسیم.

وی با اشاره به حضور نیروهای مردمی عراق و سوریه در صحنه مبارزه گفت: حضور مستشاران نظامی ایران در عراق و سوریه (البته بنا به دعوت این کشورها) و در اختیار گذاشتن تجربه نیروهای بسیجی  را سبب تغییر موازنه دانست.

دولت های عراق و سوریه بر تکفیری ها تسلط پیدا خواهند کرد

سرلشکرصفوی با اشاره به اینکه، ممکن است آزادی موصل و حلب طول بکشد اما نهایتا دولت های عراق و سوریه بر تکفیری ها تسلط پیدا خواهند کرد اظهار داشت: دولت های عراق و سوریه برای بازسازی بعد از جنگ مسیر طولانی را باید طی کنند.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به اینکه، قانون اساسی عراق فدرالیسم را پذیرفته است ادامه داد: ممکن است در این کشور فدرالیسم قومی، مذهبی یا استانی شکل بگیرد.

قدرت آمریکا در منطقه رو به افول است

وی در ادامه با اشاره به طرح ریزی های مختلف آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا به یک سناریو قائل نیست لذا قدرت آمریکا در منطقه رو به افول است.

سرلشکرصفوی با بیان اینکه، آمریکایی ها نتوانستند دولت بشار اسد را ساقط کند اظهار داشت: آمریکایی ها از منطقه خارج نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، آمریکا چه افقی را برای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با توجه به بحران های داخلی خود در نظر گرفته است ادامه داد: تظاهرات های آمریکا سازمان یافته است و شاید آنها برای گرفتن امتیاز از ترامپ و جناح جمهوری خواه  تظاهرات به راه انداخته اند.

ترامپ ممکن است چرخشی در سیاست های منطقه ای و خاورمیانه داشته باشد

وی افزود: ممکن است ترامپ چرخشی در سیاست های منطقه ای و خاورمیانه داشته باشد و از سوی دیگر، ترامپ روابطش را با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه، عربستان سعودی میلیارد ها دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است گفت: عربستان بیش از 20 هزار دانشجو به آمریکا فرستاده است بنابراین ترامپ این روابط را بهم نخواهد زد.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به اینکه، ترامپ واقعیت ایران را در نظر خواهد گرفت و در اینکه ایران قدرت برتر منطقه است افزود: امنیت انرژی منطقه خلیج فارس حائز اهمیت است و همچنین ایران در هر معادله ای تاثیر گذار است لذا آمریکا مجبور به کنار آمدن با ما است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.