اربعین بدون دلار مشت محکمی بر دهان آمریکا

  در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان پویشی مردمی با نام اربعین بدون دلار شکل گرفته تا زائران در این سفر برای مخارج خود، به جای دلار از ریال ایران و یا دینار عراق استفاده کنند.  با پایان جنگ جهانی دوم ، آمریکا با استفاده از شرایط موجود که به تضعیف قدرت اقتصادی و سیاسی منجر شده بود با برگزاری کنفرانسی، نظام ارزی دنیا را به نظام دلاری تبدیل کرده و البته آمریکا در قبال 44 کشور شرکت کننده متعهد شد که در ازای هر 35 دلار یک اونس طلا بدهد. این سیستم ارزی تا سال 1971 در دنیا برقرار بود و سرانجام ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا در 15 اگوست سال 1971 اعلام کرد آمریکا دیگر به شروط تعیین شده در مذاکرات برتنوودز متعهد نخواهد ماند.


دلار نقش اساسی در پیشبرد برنامه های اقتصادی آمریکا دارد و امروزه تعداد زیادی از کشورهای جهان پیمان های پولی ای را منعقد کرده اند که به واسطه آن دلار که به عنوان ابزار سلطه برای آمریکایی ها شده است را تضعیف کنند.
در همین راستا قرار است  برای  حذف دلار از مبادلات اقتصادی ایران و جهان اسلام زائران ایرانی اربعین امسال دلار خریداری نکنند؛ بنابراین با راه اندازی پویشی با نام "اربعین بدون دلار " با هشتگ " #اربعین_بدون_دلار"سعی در حذف دلار دارند.

عده ای از استادان و دانشجویان اقتصاد هم با استفاده از ظرفیت فرهنگی اربعین نخستین پویش اجتماعی برای حذف دلار را آغاز کردند.
در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب سخنانی ایراد کردند که بر اساس آن پویش اربعین بدون دلار شکل گرفت.


در این همایش که 28 شهریور سال جاری در بیت رهبری برگزار شد حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به «نقش الگو و آینده‌‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.»
باید گفت  دلار جدای از منافع اقتصادی اش بازوی کاغذی  آمریکا برای پیشبرد برنامه های سیاسی شده است از این روست که عده ای از کارشناسان اقتصادی صرف پیمان های بین المللی را کافی ندانسته و بیداری و آگاه بخشی مردم را شرط شکستن ارزش و آقای دلار می دانند پویش اربعین بدون دلار نخستین حرکت آگاهی بخشی در این باره است.


با نگاهی به اربعین سال های گذشته می توان دریافت که چه جمعیت عظیمی به این سفر مقدس روانه می شوند و در این میان زائران ایرانی نیز سهم زیادی در این امر دارند که پیش بینی می شود که اگر این جمعیت از دلار استفاده نکنند ضربه محکمی به دلار و اقتصاد آمریکا زده خواهد شد.
ممکن است به جهت بی‌اطلاعی از میزان استقبال عراقی‌ها از پول ایرانی به جای دلار نگرانی‌هایی  در این زمینه برای کسانی که برای اولین بار تجربه حضور در این اجتماع متفاوت را پیدا می‌کنند، به وجود آید ،ولی با توجه به گفته ها و تجارب  زائران سال های گذشته ، در سفر به عراق نیازی به دلار نیست وجای عیچگونه نگرانی برای زائران ایرانی نمی باشدو علاوه برآن ممکن است دلار اضافی در بعد از سفر به ضرر مسافران کربلا تمام شود.
این روزها که موج خروشان دل های بی قرار پای در مسیر ارادت به اهل بیت نهاده اند چه بهتر که این تولی و تبری حسینی تمام عرصه های زندگی از جمله سیاست های اقتصادی را دربرگیرد.


نتیجه گیری:استفاده از فرصت اربعین برای حذف دلار کمک شایانی  به تولید ملی خواهد کرد وشاید بتوان به جرات گفت  به عنوان عاملی خواهد شد که تحریم ها لغو شود با حذف کامل دلار از چرخه اقتصاد، آمریکا و بقیه قدرت ها امکان تحریم و اثرگذاری بر اقتصاد ما رابطور کامل از دست خواهند داد.

کاربران متعددی در صفحه اینستاگرام با پیوستن به پویش #اربعین_بدون _دلار دست در دست هم داده اند تا با کمک هم دلار را از مبادلات  اقتصادی ایران و جهان اسلام حذف کنند.
در ادامه تعدادی از پست هایی که در این پویش در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است را مشاهده می کنید:









نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.