سامانه پدافند ضد هوایی (S-400) یاپیروزی

سامانه ضد هوائی S-400 برای مقابله و از بین بردن هر نمونه جدید هدفهای پرنده در حال پرواز در آسمان و در فضای خارج از جو طراحی و ساخته گردیده است، این راکت بخوبی توانائی از بین بردن موشکهای کروز امریکا و انواع موشکهای قاره پیما و یا هر گونه راکتهای مشابه و انواع هواپیماهای رادارگریز و جاسوسی بدون سرنشین و همچنین ماهواره‌های‌ نظامی‌ ‌جاسوسی‌ و جنگ‌ افزارهای‌ فضایی‌ را در خارج‌ از جو کره‌ زمین‌ را می باشد

 

 این سامانه ضد هوائی یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوائی در جهان محسوب می شود.هر مجموعه سیستم راکت S-400 شناسائی و رهگیری 72 هدف پرنده را در یک زمان و همچنین قادر به از بین بردن 36هدف شناسائی شده را در یک زمان را دارد.در آوریل سال 2007 میلادی به دستور وزارت دفاع روسیه سیستم راکت  S-400برای جایگزینی سیستم قدیمتر S-300 جهت دفاع ضد هوایی در یگانهای دفاع ضد هوائی سرزمین پهناور روسیه در نظر گرفته شده است. سیستم ضد هوائی راکت S-400توانائی از بین بردن هدفهای پرنده را تا فاصله 400 کیلومتری و راکتهای قاره پیما را با سرعت 4,8 км/s تا فاصله 60 کیلومتری را دارا می باشد.

قدرت ردیابی رادارهای سیستم ضد هوائی راکت S-400 تا 600  کیلومتر است،این راکت توانائی از بین بردن هدفهای در حال پرواز در ارتفاع پایین تا 5 м متر را می باشد(در مقایسه سیستم ضد هوائی "پاتریوت" ایالات متحده قادر به از بین بردن هدفهای فقط تا ارتفاع 60 متری را می باشد).

به گزارش فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه سامانه ضد هوایی S-400 توانائی از بین بردن هدفهای متفاوت بیشماری را که از سوی دشمن در یک زمان و در محیط های شدید متراکم پارازیتهای الکترونی و در هر گونه شرایط آب و هوای را می باشد. سیستم ضد هوائی راکت S-400 جهت مبارزه با انواع هدفهای پرنده در بردهای متفاوت مجهز به کلاهکهای انفجاری مختلف می گردد، این سامانه ضد هوائی در روی شاسی کامیون اورال مدل 532301نصب گردیده است.

سامانه ضد هوائی S-400 در کارخانه جات اسلحه سازی "آلماز" یا آلماس زیرنظر آکادمیک آ.آ راسپلیتین و مدیر بخش طراحی الکساندر لیمانسکی طراحی و ساخته شده است و آخرین بار در سال ژوئن سال 2007 میلادی در میدان آزمایش کاپوستین یار استان آستراخان یک قبضه راکت S-400 شلیک گردید که به هدفی در ارتفاع 16 کیلومتری با موفقیت اصابت نمود. فرماندهی  ارتش روسیه در نظر دارد تا سال 2020 میلادی 56 بخش از این سیستم را برای دفاع پدافند هوایی روسیه با تعویض سیستم قدیم تر این سامانه S-300 به کار گیرد، از این تعداد 4 هنگ از سامانه ضد هوایی S-400 برای دفاع شهر مسکو در نظر گرفته شده است، از سال 2014 میلادی ارتش روسیه در نظر دارد هر سال از 2تا 3 هنگ مجهز به این سیستم ضد هوائی را برای دفاع از آسمان جمهوری فدرال روسیه در نقاط مختلفی از این سرزمین پهناور نصب و مجهز کند.

دولت روسیه پس از جایگزینی سیستم ضد هوایی خود با سیستم قدیمی تر این سامانه نوع صادراتی این سیستم را در معرض فروش به کشورهای خارجی قرار میدهد.

مشخصات سامانه ضد هوائی S-400:
ماکزیمم سرعت هدفهای پرنده که قادر مقابله با آنها می باشد: 4,8 км/s
حداکثر برد شناسائی هدف: 600км
حداکثر برد شلیک به هدف در طول: 400км
حداقل برد شلیک به هدف در طول: 2км
حداکثر برد شلیک به هدف در ارتفاع : 30км
حداقل برد شلیک به هدف در ارتفاع : 0,005км
حداکثر برد شلیک به موشکهای قاره پیما : 60км
حداقل برد شلیک به موشکهای قاره پیما : 7км
تعداد همزمان شلیک راکت به هدف: 36 عدد
تعداد همزمان شناسائی هدف در یک زمان: 72عدد
مدت زمان آماده سازی سیستم از حالت حرکت تا آماده به شلیک: 5-10دقیقه
مدت زمان آماده سازی سیستم به حالت آماده باشد: 3دقیقه
مدت زمان عملیاتی در یگانهای پدافند ضد هوایی : 20 سال
مدت زمان عملیاتی سیستم ردیابی راکت: 15 سال


مترجم:دکتر حمید فرامرزپور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.