آشنایی با تانک TYPE 90 ژاپن + عکس

 آغاز مطالعه و تحقیق برای ساخت تانک نبرد اصلی تایپ90 به سال 1976 بازمیگردد . در این زمان سرفرماندهی ژاپن به دنبال طرح تانکی برتر و کاملا بومی برای مقابله با تانکهای نوظهور تی72 شوروی میگشت . پروژه در آغاز تحت نام STC شناخته میشد که بعداً نام آن توسط مرکز تحقیقات و فن آوری فرماندهی دفاع از خود ژاپن به TK-X تغییر یافت . تامین بودجه برای موتور ، توپ و مهمات و سیستم کنترل ...آتش در بودجه سال مالی 1977 پیش بینی شد و سیستم تعلیق و زره جدید در بودجه سال مالی 1978 . مقاطعه کار عمده در ساخت تایپ90 صنایع سنگین میتسوبیشی است که مقاطعه کار اصلی همه تانکهای ژاپنی اعم از تایپ74 و تایپ61 در جنگ جهانی دوم بود . به این ترتیب کار بر روی طرح اولیه TK-X MBT بین سالهای 1976 و 1977 آغاز شد . صنایع سنگین میتسوبیشی مشترکا با TRDI ( مرکز گسترش و تحقیقات فن آوری آژانس دفاعی ژاپن ) دست به گسترش کار تانک زدند .

مام قطعات و زیرسیتمهای تایپ90 به جز توپ 120 میلیمتری بدون خان رین متال که تحت لیسانس آلمان مونتاژ میشود ، در خود ژاپن طراحی و ساخته شده است . این کامل ترین تانک ساخت ژاپن است که از لحاظ تکنولوژی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و در بسیاری از جنبه ها از سایر رقبای خود برتر است . از دیگر مقاطعه کاران تایپ90 میتوان به کارخانه فولاد ژاپن ، شرکت الکترونیک میتسوبیشی ، کمپانی فوجیتسو و NEC اشاره کرد . آخرین ملزومات تانک تایپ90 در 1980 تکمیل شد . چهار سال بعد ، در 1984 دو نمونه اولیه از تانک ، هر دو مسلح به توپ 120mm ژاپنی که مهمات ساخت ژاپن را شلیک میکردند ساخته شد . دو سال تمام این دو نمونه تحت آزمایشهای گسترده در یگانهای زرهی ژاپن قرار گرفتند .
دومین گروه با چهار دستگاه از تانکهای TK-X بین سالهای 1986 تا 1988 ساخته شد که تغییراتی چند در نتیجه آزمایشهای مکرر بر روی آنها پدید آمده بود . نمونه های اخیر با توپ 120mm بدون خان ساخت رین متال که در تانکهای لئوپارد2 و آبرامز مورد استفاده قرار میگرفت ، مسلح شدند . سپس این تانکها برای گسترش ، بار دیگر تحت آزمایش کاربری قرار گرفتند که تا 1989 به طول انجامید . پس از این TK-X رسما به تایپ90 تغییر نام داد .
تولید انبوه تانک در 1992 آغاز شد و تخمین زده میشود که تا 1999 حدود 150 دستگاه از آن ساخته شده باشد ، این در حالی است که تولید آن همچنان در جریان است . تایپ90 هنوز برای صادرات در بازارهای خارجی ارائه نشده است .
جزئیات ساختار زره مورد استعمال در برجک و بدنه تایپ90 هنوز منتشر نشده است ، اما آنچه که از شواهد و قراین بر میآید ، از مواد کامپوزیتی و مرکب ، بسیار در ساخت آن به خصوص در بخش جلوی پیشانی تانک بهره برده شده است . کارخانه فولاد میتسوبیشی و سرامیک سازی کیوتو مسئول بخش عمده کار گسترش این زره هستند .

آرایش و جانمایی تایپ90 به همان شکل متداول در سایر تانکهاست . جایگاه راننده در جلو و سمت چپ اتاقک تانک قرار دارد و یک دریچه یک تکه برای آن در نظر گرفته شده . جایگاه راننده دارای 3 پریسکوپ است که پریسکوپ وسطی میتواند با یک پریسکوپ غیر فعال جایگزین شود . برجک تایپ90 مشابه برجک لئوپارد دو با پیشانی ، کناره ها و پشت قائم و عمودی میباشد . فرمانده در سمت راست برجک و در کنار توپچی که در سمت چپ برجک قرار دارد می نشیند .
در تایپ90 نفر گلوله گذار حذف شده و عمل باگذاری به صورت خودکار انجام میشود . بارگذار ( گلوله گذار ) خود کار در قسمت تحتانی برجک نصب شده است . این دستگاه توسط صنایع سنگین میتسوبیشی طراحی و ساخته شده است . گمان میرود که بارگذار خودکار میتواند تا 16 گلوله را برای توپ اصلی در خود جای دهد ، علاوه بر آن همیشه تعدادی گلوله اضافی در کنار راننده قرار میگیرد . عمل گلوله گذاری با این سیستم تنها دو ثانیه به طول می انجامد و بارگذاری و شلیک روی هم رفته 4-6 ثانیه زمان میبرد ! چندین تخلیه کننده دود در سقف برجک برای خارج کردن گازهای حاصل از شلیک توپ تعبیه شده است . فرمانده تانک یک نمایشگر در اختیار دارد که به او این اجازه را میدهد تا به صورت مداوم از وضعیت مهمات اطلاع داشته باشد . سلاح اصلی در تانک تایپ90 شامل توپ 120 میلیمتری بدون خان ساخت رین متال میباشد که تحت لیسانس آلمان در ژاپن تولید میشود .
مهمات و گلوله های ضد زره با توپ 120 آلمانی هماهنگ و مطابقت داده شده اند . اما سیستم دفع لگد زنی و پایه نصب توپ به صورت بومی در خود ژاپن گسترش یافته است . یک مسلسل 7.62mm به صورت هم محور و موازی در سمت راست توپ سوار شده است ، علاوه بر آن یک مسلسل 12.7mm بر روی سقف تانک برای مقابله با هواگردهای مهاجم نصب شده است . از دیگر تسلیحات تایپ90 دو لانچر سه تایی الکترونیکی پرتاب کننده نارنجک دودزا است ( برای ایجاد پرده استتاری از دود ) که هر کدام در یک طرف برجک کار گذاشته شده اند . برای توپچی یک پریسکوپ نشانه روی که گرای لازم را برای نشانه گیری اهداف به وی میدهد پیش بینی شده است . این دوربین توانایی زوم تا ده برابر را دارد . در مقابل فرمانده دارای یک پریسکوپ چشمی دید در روز و شب با 3 برابر زوم و یک پریسکوپ دبد در روز با 10 برابر زوم است که قادر است با استفاده از مدار دوگانه که هردو به کامپیوتر دیجیتال کنترل آتش متصل شده اند ، 180 درجه به اطراف بگردد . توپچی از یک کانال دید در روز ، حسگر مادون قرمز گرمایی و مسافت یاب لیزری سود میبرد . آلت نشانه روی توپچی در شرکت NIKON ، و سیتمهای دیده بانی فرمانده در کمپانی FUJI و حسگرهای گرمایی در کمپانی فوجیتسو ساخته و پرداخته شده اند .

سیستم کنترل آتش متشکل از یک سامانه خودکار ردگیری هدف است که مطابق با داده های خروجی تصویر ساز گرمایی کار میکند . این سامانه در مقابل هدفهای زمینی بسیار کار آمد و موثر میباشد و میتوان از آن هم در حالت حرکت و هم سکون استفاده کرد . نمایشگر چند منظوره فرمانده به او این اجازه را میدهد که مستقیماً با اهداف درگیر شود ، در عین حال فرمانده میتواند با فشار یک دکمه بر روی دسته کنترل خود ،عمل هدف یابی و درگیر شدن را به توپچی بسپارد . سیستم کشف هدف لیزری ، به طور هم زمان قادر است هم سیگنال های هشدار دهنده را به صورت علایم صوتی و هم سیگنالهای قابل رویت در جایگاه مخصوص فرمانده تانک در دسترس قرار دهد . این سیستم در جلوی برجک تعبیه شده است .
پیشران تانک ، موتور میتسویشی مدل 10ZG ده سیلندر میباشد که نیرویی معادل 1500 اسب بخار تولید میکند . گونه های مختل تایپ90 شامل مدل مین روب ( که از غلتک مین روب تایپ91 استفاده میکند ) و مدل ویژه مهندسی نیز میباشد .
هر تانک تایپ 90 در حدود 790 میلیون ین ژاپن یا 6.6 میلیون دلار در سال 2006 قیمت دارد .

مشخصات:

طول بدنه : 7.5 متر
عرض : 3.05 متر
ارتفاع : 2.34 متر
خدمه : سه نفر
وزن در حالت جنگی : 55 تن
حداکثر سرعت : 70 کیلومتر در ساعت در جاده
حداکثر برد عملیاتی ( با اتکا تنها به مخازن سوخت داخلی ) : 400 کیلومتر در جاده
تسلیحات : 1× توپ 120 میلیمتری بدون خان / 1× مسلسل 7.62 میل موازی با توپ / 1× مسلسل 12.7 میل بر روی سقف برجک

 


منبع:ارتشی دات کام

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.