آشنایی با خودروی زرهی سپهر ساخت داخل

مطمئنا اصول جنگ های کلاسیک ونامتقارن تفاوت های زیادی باهم از ابعاد گوناگون دارد ازجمله آن درنحوه ی قرارگیری،سرعت انجام ماموریت،شکل حرکت،منطقه ی حرکتی و...می باشد که برای اجرای انواع جنگ ها در ایران باید انواع زره ها برای جایگزینی و یا بارگذاری نیرو وجود داشته باشد ولی چون ما با بودجه ای کم و تنوع پذیری کم ارتش وسپاه خود را مجهز می کنیم خودرویی برای کنترل اوضاع درگیری لازم است که درهردوحالت جنگی کارآمد باشد، یعنی این توانایی راداشته باشد که ازکوهستان عبورکند، دارای بدنه ی دفع مواد شیمیایی در مناطق آلوده باشد ، بتواند در زمین های آلوده باسرعت فراوان انجام وظیفه کند و همچنین برای حمل و نقل بخش فرماندهی درمناطق جنگی دارای جذبه و زیبایی خاص باشد.تاشایسته ی مقام فرماندهی باشد.

 

خودروهای زیادی در ایران به عنوان حمل و نقل تولید نمی شوند و از مجموع خودروهای تولیدی برای جنگ ها و انتقال افراد
می توان : سفیر ، سپهر و تندر را یاد کرد و می بینید که مادر این زمینه خیلی تنوع گرانیستیم و برای انواع جنگ ها فقط از این خودروها همراه باخودروهای جنگی آمریکایی که بسیارهم کهنه شده اند و دیگرحتی در زمین های معمولی توان حرکت سریع راندارند و از انجام تاکتیک قوی و شدید بازمی مانند...!!!!
و در کل میتوان گفت ایران باسه نوع تولید خود توانسته استاندارد ترین خودروهای زرهی را تولیدکند ، ولی متاسفانه به علت
بودجه ی کم تعداد معدودی از آنها را شاهد هستیم طوری که با این نحوه ی جایگزینی هنوز هم بعد از سالها مرده های متحرک آمریکایی در ارتش های ایران جای سپهرها ، تندرها و سفیرهای ایرانی رامیگیرند ، امید داریم این آهن پاره ها به زودی درسازمان بازیافت وزارت دفاع اوراق شوند و قطعات سایر وسیله های جنگی راتهیه کنند تا ناوگان حمل ونقل ارتشی وسپاهی ایرانی 100%ملی باشد و ما در ارتش خود از لحاظ زرهی دیگر آمریکا را مشاهده نکنیم.....

خودروی سپهر برای جنگ های نامتقارن و همچنین کلاسیک طراحی شده اند و این توان را دارد که از روی عوارض سنگی یا غیرسنگی چه به صورت طبیعی وچه به صورت مصنوعی موجود در طبیعت عبور کرده و با قدرت شدید سوپاپی و دور موتور عالی آن این توان رادارد که بیش از 1500kg را با خود به همراه 10 نفرکماندو با تجهیزات 100%،به منطقه ی عملیات برساند...این خودرو همچنین قادر است تا در مناطق صعب العبور کوهستانی ناهموار، دشت، بیابان ، کویر و رودخانه های کم عمق با سهولت حرکت نماید.
سپهر در صنایع نظامی شهید کلاهدوز تهران به تولید انبوه رسیده است . این خودرو در زمان وزیر دفاع محمد نجار رونمایی گردید.
به استناد منابع نظامی این خودرو جهت استفاده در پروسه ی عملیاتهای نا متقارن کماندویی طراحی گشته است .
از قابلیت های مهم خودروی سپهر حفظ تعادل در موقعیت های کوهستانی با شیب بسیار تند می باشد . علت حفظ تعادل بسیار مطلوب اینست که کمک فنرهای این خودرو طوری طراحی گشته است که هنگام عبور از مناطق تخته سنگی و ناهموار به صورت خودکار کمک فنرهای آن کوتاه و بلند شده و خودرو در یک حالت متعادل قرار می گیرد که این امر باعث عدم چپ نمودن یا انحراف ناخواسته می گردد. تخصص حرفه ای این خودروی کماندویی حمل نیرو و انتقال به ارتفاعات بلند می باشد .
همچنین امکان نصب دوشکا و توپ های ۲۵ م م با قابلیت شلیک از داخل خودرو می باشد .

مشخصات کلی :

نام : خودروی تاکتیکی 3/4 تنی سپهر
موارد استفاده : انتقال نیرو . ادوات
طول : ۵/۸ متر
عرض : ۲متر
سرعت :km 130 در ساعت
وزن : 3/4 تن
کشور سازنده : جمهوری اسلامی ایران

 

منبع:http://worldarmy.mihanblog.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.