وزیر
آموزش و پرورش گفت: در راستای حل مشکلات موجود باید بخشی از اختیارات
ستادی به استانها واگذار شده و استانها نیز در حد امکان اختیارات را به
شهرستانها تفویض کنند.
فخرالدین
احمدی دانشآشتیانی عصر پنجشنبه 25 آذر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان
فارس گفت: آموزش و پرورش نهادی بسیار بسیار بزرگ و متولی 13 میلیون و 500
هزار دانشآموز و بیش از یک میلیون معلم و کارمند است و اداره چنین سیستم
بزرگی از توان یک دستگاه ساخته نیست.
وی
با بیان اینکه آموزش و پرورش در هیچ نقطه از جهان به شکل ایران اداره
نمیشود، گفت: دستگاه تصمیمساز باید بیشتر به سیاستگزاری و برنامهریزی
کلان و نظارت عالیه بپردازد اما خودش تصدیگری تمام امور را عهدهدار شده و
میخواهد همه مسائل را مدیریت و اجرا کند.
دانشآشتیانی
با تاکید براینکه مدارس نیز باید از حالت تمرکز خارج شوند، گفت: به نظر
میرسد باید شورایی نظیر شورای آموزش و پرورش در استانها متصدی امور باشد و
یکی از برنامههای مد نظر من واگذاری بخشی از اختیارات ستادی به استانها
بوده است و در استانها هم باید تا حد ممکن اختیارات را به لایههای
پائینتر تفویض کنند.
او
تاکید کرد که تا زمانیکه چنین اتفاقی در آموزش و پرورش حادث نشود، مشکلات
همچنان تداوم خواهد داشت لذا این بخشهایی از اختیارات این نهاد باید به
نهادهای استانی، مردمی و در بخشهایی حتی به تشکلهای مردمنهاد واگذار
شود.
وزیر
آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره یکی از مشکلات جدی این وزارتخانه،
مسائل مالی برای تامین ساختمان، تجهیزات، حمل و نقل و ... بوده و هست،
گفت: اگر بخواهیم این روال را ادامه داده و از بودجه عمومی مسائل را حل
کنیم تا 50 سال آینده هم وزرای آموزش و پرورش گرفتار مسائل مالی خواهد بود.
او
نیاز به تغییر نگرش و بینش را یک امر ضروری دانست و گفت: باید از فکر و
تجربه دیگر کشورها استفاده و با بومیسازی تجارب و کاربردی کردن آن مشکلات
را حل کرد.
دانشآشتیانی
با تصریح اینکه اعتقاد ندارد که سیستم آموزش و پرورش در سایر نقاط جهان
خالی از اشکال و ایراد است، گفت: هدفگذاری ما برای نظام تعلیم و تربیت به
واسطه وجود دیدگاههای کنونی خدشهدار شده و وضعیت کنونی تا آنچه در
نظامهای جهان مد نظر است فاصله دارد.
او
گفت: سلطه آموزش در نظام ما باعث شده که به تعلیم و تربیت کمتر توجه شود و
اگر امروز در ابعاد مختلف شاهد مشکلاتی در جامعه در بعد ناهنجاریهای
اجتماعی و رفتاری هستیم، به واسطه همین کم توجهی است.
دانشآشتیانی
با بیان اینکه در نظام کنونی آموزش و پرورش، فرایند یادگیری اصولی نیست و
اعتقاد براین است که دانشآموز باید به مدرسه برود تا دانشی فراگیرد، گفت:
روالی ایجاد کرده ایم که به دروس با اهمیت کمترین توجه را داریم. تاریخ،
جغرافیا و مسائل اجتماعی از نگاه آموزش و پرورش و اولیاء دانشآموزان مورد
توجه نیست. حال آنکه این موضوعات مسائل کلیدی در تربیت و تعلیم محسوب
میشوند.
او
با بیان اینکه در زندگی فردی یادگیری فرمولهای فیزیک و شیمی کاربرد
چندانی ندارد، گفت: یادگیری مهارت زندگی است که به افراد در زندگی فردی و
اجتماعی کمک میکند. بد عهدی و بد اخلاقیهای امروز در گرو این است که نظام
تعلیم و تربیت به مهارتها و ارتقا قدرت تفکر و نقادی بپردازیم. امروز
فارغالتحصیلان نظام آموزشی ما مهارت حل مسائل زندگی را ندارند.
وزیر
آموزش و پرورش معتقد است که در مدارس نه تنها روی افزایش اعتماد به نفس
دانشآموزان کار نمیشود بلکه با سلطه آموزشی، اعتماد به نفس افراد را از
بین برده و امیدواری و توان حل مسئله را مورد توجه قرار ندادهایم حال آنکه
برای مواجهه صحیح با مشکلات و پیشگیری از بروز ناهنجاریهای مختلف هر فرد
نیازمند داشتن اعتماد بهنفس و مهارت حل مسئله است.
دانشآشتیانی
ضمن تاکید براینکه اعتقاد دارد باید بیشترین سهم بودجه عمومی به آموزش و
پرورش اختصاص یابد، گفت: ما باید از ظرفیتهای موجود در آموزش و پرورش به
بهترین شکل استفاده و مشکلات را حل کنیم.