آشنایی با بالگرد پیشرفته کمانچی

هلیکوپتر کمانچیComanche Helicopter«کمانچی» نخستین بالگرد پنهانکار دنیاست و ادعا می‌شود که بازتاب راداری آن تنها به اندازه 25 درصد بالگرد آپاچی است و 75 درصد کمتر از آپاچی علائم فروسرخ از خود منتشر می‌سازد. کمانچی توسط رادار قابل رویت نیست، مگر در برد کوتاه که معمولاً کمتر از چند مایل است. گذشته از آنکه این بالگرد از مواد و سازه جذب‌کننده امواج راداری استفاده می‌کند سطح مقطع راداری بسیار کوچک آن تا حد زیادی مربوط به سطح بدنه شش‌گوشه‌ای، سر ملخ اصلی پوشش داده شده و جایگاه‌های جنگ‌افزار دهلیزی می باشد.

علاوه بر این، توپ چرخان 20 میلی‌متری سه لوله آن را می‌توان به سمت عقب برگردانده و در یک پوشش آیرودینامیکی در پشت برجک جا داد. یکی دیگر از مهمترین عوامل تقلیل سطح مقطع راداری در این بالگرد، چگونگی قرار گرفتن شش بالک قابل حمل متصل به بدنه بالگرد همراه با سکانی یکنواخت می‌باشد. از دیگر تدابیری که در این بالگرد به منظور کاهش سطح مقطع راداری در نظر گرفته شده ملخ دوم می‌اشد که از نوع پروانه‌ای است و به یک طرف متمایل می‌باشد. در ضمن ارابه فرود، قابل جمع شدن است. حضور بالگردها را می‌توان قبل از اینکه در دید قرار گیرند توسط صدای آنها تشخیص داد. لذا در این هواگرد به منظور پنهانکاری بیشتر، تدابیری از قبیل افزایش ملخ‌ها در محور اصلی (ملخ‌های پنج تیغه‌ای) و پروانه دم و انحنای قابل توجه انتها تا نوک ملخ توسط طراحان این بالگرد صورت گرفته است. در این بالگرد به منظور کاهش اثر و رد اشعه فروسرخ، موتورها در داخل بدنه جاسازی شده‌اند و به صورت کلی یکی از بهترین وسایل عمود پروازی است که در مقابل ردیابی توسط اشعه فروسرخ محافظت شده است.

مهمترین نقش کمانچی جستجوی نیروهای دشمن و مشخص کردن انها برای هلیکوپتر اپاچی در تمام شرایط جوی و شب است

هلیکوپترRAH-66 کمانچی طرح مشترک کمپانی بوئینگ و سیکورسکی به عنوان اولین هلیکوپتری که علاوه برعملیات تهاجمی توانایی انجام ماموریت های شناسایی را نیز دارد و همچنین اولین هلیکوپتر پنهانکار ؛نسل پیشرفته از پرنده های ارتش امریکاست. ((کمانچی)) برای خدمت در گردان های هلیکوپتری تهاجمات سبک طراحی شده و بیشتر بعنوان مکمل برای اپاچی در میادین نبرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پیشرانه های کمانچی دو دستگاه موتور پیشرفته ی توربو شفت T800-801 با قدرت ۱۴۴۰ شفت اسب بخار ساخت LHTEC بوده که با توجه به بدنه ی با مقاومت کم در برابر هوا بسیار سریعتر از اپاچی که از نظر اندازه نیز از کمانچی بزرگتر است پرواز میکند.سرعت کروز این هلیکوپتر حدود ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت میباشد.
مهمترین نقش کمانچی جستجوی نیروهای دشمن و مشخص کردن انها برای هلیکوپتر اپاچی در تمام شرایط جوی و شب است . برای نیل به این هدف کمانچی به انواع سنسور مادون قرمز شده است که میتوان به سیستم دید روبه روی مادون قرمز FLIR و سیستم اطلاعات پروازی head up یکپارچه شده با کلاه خلبان اشاره کرد که در پرواز های نزدیک به سطح زمین قابلیت فوق العاده ای را به خلبان میبخشد البته این هلیکوپتر در عملیات های تهاجمی سبک نیز میتواند نیروهای پیاده را همراهی کند.بطور کلی دو ماموریت دیده بانی و تهاجمی هوا به هوا و هوا به زمین برای این پرنده در نظر گرفته شده است.

تجهیزات عملیاتی کمانچی شامل سیستم دید در شب برای خلبان:نمایشگر نصب شده روی کلاه خلبان:سیستم الکترواوپتیکی شناسایی هدف و سیستم های اویونیک،ناوبری،شناسایی و مخابرات کاملا یک پارچه شده است.
سیستم های هدف یابی شامل FLIR :فاصله یاب و نشانه گذاری لیزری و سیستم رادار موج میلیمتری longbo از همان نوع نصب شده روی اپاچی به همراه سیستم تلویزیونی پیشرفته است.از جمله سیستم های بی نظیر ان میتوان به خط انتقال داده ها اشاره کرد که با اتصال کمانچی به هلیکوپتر های دیگر و مرکز فرماندهی این پرنده را با شبکه ی ماشین های جنگی موجود در میدان های ابرد دیجیتالی یکپارچه میکند . مقطع راداری کمانچی کمتر از مقطع راداری موشک هلفایر است !!!!
.برای کاهش مقطع راداری تمام تسلیحات کمانچی در محفظه های داخلی حمل میشوند حتی توپ ۲۰ میلیمتری هلیکوپتر در مواقعی که مورد استفاده قرار نمیگیرد چرخیده و پشت برجک جای میگیرد.تمام بخش کناری که از مواد مرکب است صاف و بدون انحنا بوده و در ساختمان برجک و پوشش موتور نیز از همین رویه پیروی شده است.
مقطع راداری کمانچی از روبه رو ۳۶۰ بار کمتر از اپاچی بوده یعنی این هلیکوپتر ۵ برابر بیشتر از اپاچی میتواند به دشمن نزدیک شود. علاوه بر پنهانکاری راداری کمانچی توانایی پنهانکاری صوتی را نیز داراست.روتور این هلیکوپتر نصف روتور دیگر پرنده های هم کلاس صدا دارد.روتور اصلی ۵ تیغه؛فن و روتور دم کمترین تداخل اغتشاش هوا را دارند.به طور کمانچی میتواند ۴۰٪ بیشتر از اپاچی به هدف نزدیک گردد بدون اینکه مورد شناسایی صوتی واقع گردد.

جهت جلوگیری از شناسایی توسط سیستم های گرمایاب و یا موشک های هدایت شونده ی گرمایی شرکت سیکورسکی طرح بینظیر را برای بدنه ی کمانچی تدارک دیده است. در این طرح هوای سرد ورودی موتور با هوای گرم اگزوز ترکیب شده و دمای ان را پایین می اورد؛سپس گاز اگزوز سرد شده از طریق دریچه های روی تیرک دم خارج میشود.تعمیر و نگهداری این جنگنده ی هوایی حتی در خطوط مقدم میدان های نبرد و قابلیت حمل اسان و سریع با هر هواپیمای ترابری نیروی هوایی از دیگر مشخصه های این هلیکوپتر است.
توپ ۲۰ میلیمتری؛راکت های ۷۰ میلیمتری هایدرا ؛ موشک ضد تانک هلفایر(اتش جهنم) و موشک هوا به هوای استینگر از تسلیحات قابل حمل توسط کمانچی است.
برد این هلیکوپتر با مخازن سوخت داخلی ۲۶۲ ناتیکال مایل و با مخازن سوخت خارجی که در صورت لزوم روی بالچه های جدا شونده نصب میشوند به ۱۲۶۰ ناتیکال مایل افزایش می یابد.

 

مقطع راداری کمانچی از روبه رو 360 بار کمتر از اپاچی بوده یعنی این هلیکوپتر 5 برابر بیشتر از اپاچی میتواند به دشمن نزدیک شود. علاوه بر پنهانکاری راداری کمانچی توانایی پنهانکاری صوتی را نیز داراست.روتور این هلیکوپتر نصف روتور دیگر پرنده های هم کلاس صدا دارد.روتور اصلی 5 تیغه؛فن و روتور دم کمترین تداخل اغتشاش هوا را دارند.
به طور میانگین کمانچی میتواند 40٪ بیشتر از اپاچی به هدف نزدیک گردد بدون اینکه مورد شناسایی صوتی واقع گردد.
جهت جلوگیری از شناسایی توسط سیستم های گرمایاب و یا موشک های هدایت شونده ی گرمایی شرکت سیکورسکی طرح بینظیر را برای بدنه ی کمانچی تدارک دیده است. در این طرح هوای سرد ورودی موتور با هوای گرم اگزوز ترکیب شده و دمای ان را پایین می اورد؛سپس گاز اگزوز سرد شده از طریق دریچه های روی تیرک دم خارج میشود.تعمیر و نگهداری این جنگنده ی هوایی حتی در خطوط مقدم میدان های نبرد و قابلیت حمل اسان و سریع با هر هواپیمای ترابری نیروی هوایی از دیگر مشخصه های این هلیکوپتر است

 

منبع:میلیتاری پارسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.