اطلاعات کامل درباره رشته هوافضا در ایران

تاریخچه:

رشته مهندسی هوا- فضا برای نخستین بار در سال 1366 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت یک دانشکده مستقل تأسیس گردید و نخستین دوره از دانشجویان در مهر ماه 1366 در مقطع کارشناسی پذیرفته شدند. از آن پس، هر ساله تعدادی دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی هوافضا در این دانشکده پذیرفته می شوند. به دلیل وجود کادر علمی ورزیده و نیز امکانات آموزشی و آزمایشگاهی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای نخستین بار در ایران، مجوز تأسیس دوره کارشناسی ارشد ایرودینامیک را برای این دانشکده صادر نمود که نخستین دوره آن با پذیرش پنج نفر دانشجو در سال 1371 آغاز شد و در سال های بعد، ظرفیت آن افزایش یافت. در سال 1374مقطع کارشناسی ارشد  براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی از ایرود دینامیک به هوا فضا تغییر نام داده و چهار گرایش ایرود دینامیک، جلوبرنده، سازه و مکانیک پرواز را شامل شد و بر همین اساس، چهار گروه آموزشی در دانشکده فعال شد.

 

در سال 1376 پس از دریافت مجوزهای لازم، برای راه اندازی دوره دکترای مهندسی هوا فضا اقدام شد و در دهمین سالگرد تأسیس دانشکده، دانشجویان مقطع دکترا، مشغول به تحصیل شدند.

در حال حاضر دانشکده های هوافضای دانشگاه های کشور عبارتند از:

- دانشکده هوا فضای دانشگاه تربیت مدرس با گرایش مکانیک پرواز- سازه.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه صنعتی شریف با گرایش آئرودینامیک، جلو برنده، دینامیک کنترل پرواز.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه علم و صنعت با گرایش آئرودینامیک، جلو برنده، فضا.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با گرایش آئرودینامیک، جلوبرنده، سازه، مکانیک پرواز.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه آزاد اسلامی با گرایش هوافضا.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه شهید ستاری با گرایش هوانوردی- خلبانی، هوانوردی- ناوبری هوایی و هوا فضا.

- دانشکده هوا فضای دانشگاه صنعتی مالک اشتر با گرایش سازه، آئرودینامیک و جلوبرنده.

 

دانشکده هوایی شهید ستاری

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیروی هوایی در پیروی از اصول آرمانی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ضروری دانست در نظام آموزشی این نیرو تغییرات عمده و اساسی ایجاد کند. به همین منظور با ایجاد دو ارگان تحت عناوین مرکز مطالعات و تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی(تبا) اقدام به بررسی ساختار سازمانی، نظام طبقه بندی مشاغل و نظام آموزشی نمود. مطالعات کارشناسی صورت پذیرفت که در این راستا کارکنان مجرب نیرو و همچنین اساتید دانشگاهی نقش عمده داشتند. طرح ایجاد دانشگاه هوایی به منظور تامین نیروی انسانی در تخصصهای کارشناسی خلبانی عملیاتی و فنی در رابطه با تجهیزات متنوع، تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت. پس از تصویب آن، با هم تعدادی از مسئولین علاقه مند به آموزش ظرف کوتاهترین مدت با تشکیل گروههای کاری مختلف و با هماهنگی و همکاری امیر فرماندهی وقت نیرو، سرلشگر شهید منصور ستاری و مساعدت مسئولین محترم وزارت فرهنگ و آموزش عالی دانشگاه هوایی با ایجاد رشته های کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو در طریق کنکور سراسری 67-68 آغاز به کار کرد و در آذر ماه سال 67 بطور رسمی افتتاح گردید.

اهداف تاسیس:

1.تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص نهاجا در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به نحوی که فارغ التحصیلان دانشگاه قادر باشند مسئولیت های مربوط به امور نگهداری، بازسازی و کار با سیستم های موجود را به عهده گرفته و نسبت به طراحی و ساخت سامانه های مورد نیاز اقدام نمایند.

2.پرورش افسرانی که علاوه بر تعمیر و نگهداری سیستم های پیشرفته موجود در نیروی هوایی، امر خطیر هدایت پرسنل را نیز بر عهده گرفته و در مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف نهاجا و ارتش انجام وظیفه نموده و ارائه طریق نمایند.

3.فراهم کردن بستر مناسب جهت گسترش فعالیت های علمی، فنی و پژهشی در نهاجا.

4. گسترش آموزش عالی در ارتش و تقویت بنیه علمی کارکنان نهاجا.

این دانشگاه در حال حاضر با سیزده رشته مهندسی و کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می نماید که فارغ التحصیلان خود را جهت تامین نیروی انسانی کارشناس به پایگاه های عملیاتی و یگانهای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گسیل می دارد.

 

دانشکده پرواز نیروی هوایی

این دانشگاه که با همت و تلاش سرلشگر شهید منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی تأسیس شد، از سال 1367 و با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، اقدام به جذب دانشجوی هوانوردی (خلبانی) از طریق سازمان سنجش و پس از گذراندن آزمون سرتاسری می نماید. دانشجویان ظرف مدت 4 تا 5 سال در رشته هوانوردی با عنوان کارشناسی به عنوان ستوان دوم خلبان وارد یگان های عملیاتی و تاکتیکی نیروی هوایی ارتش می شوند.

دانشجویان دو سال اول را در واحدهای علمی و غیرپروازی سپری کرده و سپس به مرحله پروازهای مقدماتی و پیشرفته معرفی می گردند. دانشجویان پس از مراحل نظری در یکی از پایگاه های نیروی هوایی کار پرواز مقدماتی را روی هواپیماهای بوتانزا و PC-7 و دوره های تکمیلی را با هواپیماهای آموزشی فراصوتی F.5B/F و FT-7 طی کرده و پس از موفقیت به دریافت نشان خلبانی مفتخر می شوند. برابر اساسنامه دانشکده پرواز، تنها یگان رسمی تأمین کننده خلبان نظامی در کشور، این دانشکده می باشد که در صورت نیاز آماده پذیرش دانشجویان خلبانی ارگان ها و سازمان ها نیز می باشد.

 

منبع:تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.