آشنایی با موشک فجر 5 شگفتی حماس برای صهیونیست‌ها

آشنایی با کابوس تل آویو
تا پیش از این صهیونیستها تصور می کردند که خطرناک ترین تهدید از جناب نوار غزه برعلیه آنها راکتهای دست ساز سری قسام با بردی نزدیک به 13 کیلومتر است. اما در جنگ اخیر غزه اشغالگران قدس با نمونه فلسطینی از راکت ایرانی فجر 5 رو به رو شده اند.

 راکت ها نوعی از موشک های غیر هدایت شونده هستند که در سیستم های نظامی به عنوان بخش از واحدهای توپخانه به عنوان " توپخانه موشکی " وارد عمل می شوند. یکی از اولین نمونه های موفق در این بخش راکتهای 122 میلی متری سری کاتیوشا ساخت شوروی سابق بود که اولین بار در زمان جنگ دوم جهانی به کار گرفته شدند.

از آن تاریخ به بعد ارتش های مختلف در سرتاسر دنیا با پی بردن به اهمیت سامانه های راکتی از حیث سرعت، برد و دقت و همچنین قدرت تخریب بیشتر به تولید گونه های مختلفی از آنها پرداختند.

در کشور ما ایران نیز در دوره پس از پیروزی انقلاب و با درگیر شدن کشور در جنگ تحمیلی مسئولین دفاعی ایران به سرعت به پتانسیل های بالای این سامانه ها پی برده و به طراحی و ساخت گونه های مختلفی از این سیستم ها روی آوردند.
خانواده راکتهای فجر از جمله دستاوردهای صنایع دفاعی ایران است که در بخش ارائه شده و اخیرا در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه شهرت مضاعف پیدا کرده است. این راکتها در دو گونه در طول دهه 1990 میلادی به صنایع دفاعی ایران تحویل شده اند.
اولین گونه از راکتهای خانواده فجر مدل " فجر 3 " بوده است. این راکت با کالیبر 240 میلی متر و بردی 45 کیلومتر می تواند سر جنگی بین 45 تا 50 کیلوگرمی را حمل کند. این گونه از راکت انداز معمولا بر روی خودرویی مثل کامیون بنز مدل 911 حمل می شود اما قابلیت حمل بر روی سایر خودروهای تاکتیکی سنگین وزن نیز را داراست. بر اساس گزارشات موجود این سامانه در جریان جنگ 33 روزه بین حزب الله و رژیم صهیونیستی مورد استفاده رزمندگان مقاومت قرار گرفت.
اما عضو بعدی خانواده راکتهای فجر مدل فجر 5 است که اخیرا  گونه ساخته شده بر اساس آن در نوار غزه با هدف قرار دادن اهدافی در شهر تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی توانسته است شهرتی جهانی برای خود کسب کند. این سامانه راکتهایی با کالیبر 333 میلی متر را به مسافتی در حدود 80 کیلومتری پرتاب می کند.سر جنگی 175 کیلوگرمی این راکت می تواند برای هر هدف خصوصا در نقاطی مثل شهر تل آویو بسیار مخرب باشد.
به صورت استاندارد این راکتهای به صورت 4 تایی در کنار یک دیگر قرار گرفته و به وسیله یک کامیون حمل شده و از روی آن شلیک می شود. البته این امکان وجود دارد که هر کدام از این پرتاب گرها به صورت تکی و یا دوتایی به منظور سبک تر شدن و در نتیجه افزایش سهولت در تحرک مورد استفاده قرار گیرد.


شایان ذکر است که یکی از مشکلات عدیده رزمندگان فلسطینی تا قبل از این، بحث عدم داشتن سامانه های با برد بلندتر و البته قدرت تخریب بیشتر بود. در حال حاضر بر اساس صحبتهای مقامات فلسطینی گروه حماس به گونه ای بومی از راکتهای فجر 5 دست پیدا کرده است که می تواند با استفاده از آن اهدافی در پاتخت رژیم صهونیستی و یا حتی بخش های صهیونیست نشین در قدس از جمله پارلمان این رژیم را مورد اصابت قرار دهد. با توجه به ارتفاع پروازی و سرعت بالاتر این موشک ها نسبت به راکتهای موجود در زردخانه حماس مثل راکتهای سری قسام احتمال کارایی سامانه های دفاعی صهونیستها همچون " گنبد آهنین " نیز به حداقل می رسد.


 
برای درک اهیمت راکتی همچون فجر 5 برای رزمندگان فلسطینی به این مشخصات توجه کنید، راکت دست ساز قسام که پیش از این به عنوان سلاح اصلی مقاومت فلسطین به کار می رفت دارای بردی در حدود 13 کیلومتر بوده و سر جنگی آن تنها 10 کیلوگرم وزن دارد. حال می توانید با مقایسه این اعداد با ارقام مربوط به راکت فجر 5 به توانایی بالاتری که در حاضر در دست رزمندگان مقاومت فلسطین قرار دارد پی ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.