هزینه ۲ میلیونی ماهانه اوتیسم بر دوش خانواده‌ها

ماهانه حدود ۲ میلیون تومان هزینه در کشورمان صرف کودکان اوتیسمی می‌شود. این در حالی است که برای اثربخشی بهتر درمان این کودکان باید از دل جامعه اقدام صورت گیرد.

میترا حکیم شوشتری فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان در مراسمی که با موضوع آگاهی‌بخشی درباره اوتیسم صبح امروز در دانشگاه علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در خصوص میزان شیوه اوتیسم در کشور هلند بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در کشور هلند از هر ۴۱ نفر، یک فرد به اوتیسم مبتلا است و به طور کلی در جهان از هر ۶۸ نفر یک نفر از این عارضه رنج می‌برد.

 

وی درمان این اختلال را تا حد زیادی وابسته به زمان طلایی تشخیص آن دانست و گفت: امید است خدمات درمانی برای کودکان اوتیسمی به سمتی پیش برود که خانواده‌ها جز دغدغه بیماری، دغدغه دیگری نداشته و نگران بحث مالی نباشند.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که دوم آوریل روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است که این امر با هدف آگاهی بخشی مردم درباره این بیماری صورت می‌گیرد.

**پیمایش اوتیسم در دل جامعه
در ادامه این مراسم پور اعتماد روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشکده شهید بهشتی توضیح داد: دانشگاه شهید بهشتی تنها مرکز دانشگاهی است که در مقطع پی اچ دی روی اوتیسم کار می‌کند و از سال ۹۴ اقدامات خوبی در حوزه اجتماعی درباره بیماری اوتیسم انجام داده است.

به گفته وی، قرار است که بیماری اوتیسم به زودی در دسته بیماری‌های خاص قرار گیرد و مبتلایان به این عارضه از خدمات خاص بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در خصوص اختلالات رشدی بیماری اوتیسم باید دو نگاه علمی و سیاسی- اجتماعی داشته باشیم، عنوان کرد: در گذشته تصور می‌شد که بیماری اوتیسم بیشتر تحت تاثیر عوامل ژنتیکی بوده و عوامل محیطی کمتر در پیدایش این عارضه نقش دارد، اما اکنون اثبات شده که عوامل محیطی در بروز اختلال اوتیسم موثر است؛ به عبارتی مغز و بدن هر دو تحت تاثیر این عارضه قرار دارند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۹۵ نشان داده شد که ۸۵ درصد از کودکان اوتیستیک توانسته‌اند به سیستم آموزش عادی راه پیدا کنند.

وی اضافه کرد: نوزاد تازه متولد شده حدود ۱۰۰ میلیون نورون عصبی در بدنش وجود دارد و حدود ۷۵ درصد از شبکه‌های مغزی پس از تولد و با تعامل با محیط اطراف شکل می‌گیرد. طبق آزمایشات صورت گرفته، کودک در بدو تولد حدود ۹۰ درصد از نظر تعداد سلول‌های عصبی مانند فرد بالغ است اما ارتباط بین سلولهای عصبی شکل نمی‌گیرد.

پور اعتماد تصریح کرد: زمان طلایی برای توان‌بخشی و نوپروری بیماری اوتیسم از سن ۲ سالگی است که باید از این سن والدین تحت آموزش قرار گیرند.

وی در این خصوص توضیح داد: ما باید اوتیسم را در بطن جامعه و کشور وارد کنیم، ولی متاسفانه اکنون کودکان اوتیستیک هفت ساله در بیمارستان نگهداری می‌شوند. یکی از درمان‌های زایش در زمینه بیماری اوتیسم روش‌ ای‌بی‌ای (ABA) است که از سال ۷۹ این شیوه وارد کشور شد.

**بار روانی سنگین اوتیسم بر دوش خانواده
در ادامه این مراسم احمدزاد اصل روانپزشک و مشاور وزارت بهداشت در خصوص توانمندی دوران کودکی بیان کرد: در پیدایش اوتیسم علل ژنتیکی و محیطی هر دو نقش داشته و متاسفانه در سال‌های اخیر این بیماری با رشد صعودی مواجه بوده است بنابراین برخورداری از دانش و آگاهی بیشتر برای کنترل اوتیسم اهمیت بسزایی دارد.

وی درباره نقش آگاهی جامعه از این بیماری گفت: خانواده به عنوان رکن اول باید در فرآیند درمان مشارکت داشته باشد. اگر محیط خانواده بتواند با نیازهای کودک اوتیستیک کنار بیاید اثر بخشی درمان بهتر است.

وی افزود: متاسفانه بار روانی بسیاری بر خانواده‌های کودکان مبتلا به او‌تیسم وارد می‌شود و والدین این کودکان اغلب دچار احساس گناه می‌شوند. در این خانواده‌ها طلاق و افسردگی از شیوع بالایی برخوردار است.

احمدزاد اصل درباره این خانواده‌ها اظهار داشت: خانواده‌های کودکان مبتلا به او‌تیسم به دلیل اینکه حمایت و آموزش اجتماعی کمی دریافت می‌کنند، اغلب ترجیح می‌دهند که به محیط ایزوله پناه ببرند. همچنین جامعه هم آن‌ها را نمی‌پذیرد و بنابراین از سوی اجتماع طرد می‌شوند.

مشاور وزارت بهداشت در خصوص توانمندی دوران کودکی یادآور شد: در سال ۹۳ روی ۱۵۰ خانواده دارای کودک او‌تیستیک در بین مناطق ۱ تا ۱۶ تهران بررسی انجام شد و طبق این بررسی میزان هزینه درمانی این خانواده‌ها بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون تومان برآورد شد که مد این عدد پنج میلیون تومان است بنابراین ماهانه به طور میانگین ۲ میلیون تومان هزینه درمانی کودکان او‌تیسمی محسوب می‌شود.

احمد زاد اصل با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم او‌تیسم ما را وادار کند که کلیشه‌ها را تکرار کنیم، بیان کرد: طبق اقدامات انجام شده خانواده‌ها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در زمینه توانمند‌سازی در حوزه اوتیسم موفق شده‌اند. باید سیستم آموزش و پرورش و مدارس به سمتی برود که کودکان مبتلا به اوتیسم بتوانند به راحتی در کنار کودکان دیگر تحصیل کنند، همچنین باید جامعه ما به یک جامعه امن برای اوتیسم تبدیل شود که البته این امری زمان‌بر است.

**آیا دارویی برای درمان قطعی اوتیسم وجود دارد؟
در ادامه این مراسم یارمند زبانشناس در خصوص تاثیر حرکت سیستم نورون‌های آینه‌ای بر اختلالات تکاملی کودکان اوتیستیک بیان کرد: این کودکان در حوزه کلامی با اختلال مواجه هستند و بر خلاف کودکان عادی درکی از ضمیر ندارند.

وی اوتیسم را یک اختلال ارتباطی‌شناختی در حوزه اختلالات نافذ رشد دانست و گفت: کودکان اوتیستیک نسبت به کودکان عادی در امر تقلید ضعیف هستند. در مطالعه صورت گرفته روی پنج کودک مبتلا به اوتیسم طی ۱۴ هفته از طریق تحریک سیستم نورون‌های آینه‌ای، وضعیت زبانی و تقلید کلامی این کودکان بهبود پیدا کرد.

در ادامه این مراسم رابطیان روان‌پزشک کودک و نوجوان در خصوص درمان‌های دارویی اوتیسم بیان کرد: باید هدایت خانواده‌ها به درمان‌های غیر‌دارویی صورت گیرد، زیرا تاکنون دارویی برای بهبودی کامل این عارضه کشف نشده است.

رابطیان در این خصوص توضیح داد: در برخی از مطالعات صورت گرفته نشان داده شد که عصاره کلم برو‌کلی و امگا ۳ موجود در روغن ماهی در کنترل علائم کودکان او‌تیستیک موثر بوده همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته استفاده از اسپری اکسی‌توسین سبب ارتباط چشمی بهتر کودکان اوتیستیک شده است.

وی یادآور شد: قبلا تصور می‌شد که اوتیسم و ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) دو اختلال مجزا محسوب می‌شوند، ولی اکنون اثبات شده است که مبتلایان به اوتیسم می‌توانند گرفتار عارضه ADHD باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.