بازطراحى راکتور اراک در بدترین شرایط ایمن است/ آمریکا طرف قرارداد ایران نیست

سخنگوى سازمان انرژى اتمى گفت: ازطراحى راکتور اراک در هر وضعیتى از چالش‌ها ایمن خواهد بود حتى پیش بینى شده که در بدترین شرایط و برهم خوردن کامل برجام خللى به این موضوع وارد نمی‌شود.

بازطراحى راکتور اراک در بدترین شرایط ایمن است/ آمریکا طرف قرارداد ایران نیستبهروز کمالوندى سخنگوى سازمان انرژى اتمى  درباره به امضا رسیدن قراردادهاى بازطراحى آب سنگین اراک اظهار داشت: هفته گذشته مسئولان سازمان انرژى اتمى کشورمان مذاکراتى در پکن داشتند و پس از توافقات نهایى، طى روزهاى آینده قراردادهاى مربوط به بازطراحى آب سنگین اراک میان ایران و چین در وین به امضا میرسد.

 

وى افزود: در برجام قید شده که براى هزینه باز طراحى تسهیلاتى ارائه می‌شود در حال حاضر در مرحله طراحى قرار داریم، اما در مراحل بعدى در این رابطه می‌توان سخن گفت: به هرحال اصرار بر این بود که ساخت و طراحى راکتور آب سنگین توسط متخصصان کشورمان صورت گیرد لذا با توجه به اینکه این مسئله به طرف خارجى واگذار نشد می‌توان گفت: نوع مذاکره در مورد مسائل مالى و اولیه نبوده است.
 
کمالوندى ادامه داد: مسئله مهم در این زمینه آن است که طراحى، بازطراحى و مهندسی از سوى کشورمان با نظارت و حمایت ١ + ٥ بعنوان گروهى کارى انجام شود.
 
سخنگوى سازمان انرژى اتمى تصریح کرد: مذاکرات اصلى جمهورى اسلامى ایران با کشور چین انجام شده لذا طراحى پایه و اولیه به این کشور ارائه شده و طبق قرار داد آن‌ها بایستى نتیجه بدست آمده را به کشورمان اعلام کنند تا وارد فاز طراحى تفصیلى شویم.
 
وى گفت: ملاحظات ایران در حوزه مالى و زمینه هاى فنى از سوى کشور چین در نظر گرفته شده است.
 
کمالوندى تاکید کرد: بازطراحى راکتور اراک در هر وضعیتى از چالش‌ها ایمن خواهد بود حتى پیش بینى شده که در بدترین شرایط و برهم خوردن کامل برجام خللى به این موضوع وارد نمی‌شود و اقدامات مربوط به باز طراحى انجام خواهد شد.
 
سخنگوى سازمان انرژى اتمى اضافه کرد: ایران با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، چین را به عنوان طرف قرارداد خود انتخاب کرد تا انجام این بازطراحى تحت تاثیر عواملى قرار نگیرد در حال حاضر نیز اقدامات مورد نظر با همکارى چین در حال انجام است و هیچگونه نگرانى در این زمینه وجود ندارد.
 
وى تاکید کرد: با وجود تعهدات کشورهاى ١ + ٥ بازطراحى راکتور اراک بدون مشکلى خاص انجام می‌شود البته بدون کمک آن‌ها هم می‌توان اقدامات لازم را صورت داد، اما از انجایی که بازطراحى راکتور تحقیقاتى آب سنگین با سوخت غنى شده اولین تجربه کشورمان است چین را بعنوان طرف قرارداد انتخاب کردیم.
 
کمالوندى اظهار داشت: امریکا در قالب گروه ١ + ٥ و کارگروه بازطراحى است و دو کشورى که همزمان از طرف ١ + ٥ امور مربوط به بازطراحى را پیگیرى می‌کنند امریکا و چین هستند بنابراین می‌توان گفت: امریکا در جریان مسائل و امور براى پیگیرى است، اما طرف قرارداد با ایران نیستند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.