آمارهای تاسف برانگیز از مصرف سیگار در کشور/ فعالیت ۲۷۰۰ مرکز ترک اعتیاد

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۵ درصد جامعه ایرانی سیگار مصرف می‌کنند و ۸۰ الی ۹۵ درصد معتادان علاوه بر مواد مخدر، سیگار نیز مصرف می‌کنند.

۱۵ درصد ایرانی‌ها سیگار مصرف می‌کنند/ ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات ترک اعتیاد در کشور محسن روشن‌پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مراسم راه اندازی طرح ادغام ترک دخانیات در برنامه‌های درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور که صبح امروز در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد، گفت: یکی از دلایل برگزاری برنامه امروز این است که برخی از درمانگران اعتیاد و خانواده‌های معتادین ترک اعتیاد را در ترک مواد مخدر می‌دانند و با مصرف سیگار مشکلی ندارند، اما پژوهش‌های حاضر نشان می‌دهند با هم‌زمانی طرح ادغام مواد مخدر و دخانیات اثربخشی درمان بیشتر می‌شود.

 

وی اظهار داشت: اساس کار بهزیستی پیشگیری و درمان اعتیاد است که طبق منابع اطلاعاتی موثق، تجارب علمی – پژوهشی، تصمیمات و برنامه‌های سازمان بهزیستی معطوف به توسعه سلامت در همه ابعاد است.

روشن‌پژوه گفت: توصیه‌های بین‌المللی برای تأثیر مداخلات درمانی در کاهش آسیب مداخلات مبتنی بر شواهد و با در نظر گرفتن انواع مواد مخدر نشان می‌دهد همزمانی مصرف مواد مخدر مانند تریاک، حشیش با سیگار اولویت درمان را به خطر می‌اندازد و اثربخشی مداخلات درمانی با ترک مواد مخدر و سیگار نتایج بهتری را دربر دارد.

وی از آموزش برخی مراکز ارائه‌دهندگان خدمات طرح ادغام ترک دخانیات و درمان اعتیاد در ۷ استان کشور خبر داد و اظهار داشت: فاز اول پروژه به اتمام رسیده و بنابر استقبال جامعه هدف و ارائه‌دهندگان خدمات رفع چالش‌های پیش‌رو را در نظر خواهیم داشت.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز ترک اعتیاد در ایران فعالیت می کنند، افزود: با طرح ادغام و ترک اعتیاد و همزمان ترک سیگار شاهد رفع یکی از مهمترین آسیب‌های سلامت کشور هستیم که هزینه‌های بالایی را به جامعه وارد می‌کند.

وی یادآور شد: یکی از حساس‌ترین رموز موفقیت پیشگیری است که سازمان بهزیستی در بحث پیشگیری اعتیاد و سیگار در گروه‌های سنی مختلف کارهایی را انجام داده است و با رفع برخی موانع شاهد اتفاقات خوبی در جامعه خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.