ایران آماده اعزام نیرو برای نظارت بر آتش بس در سوریه است/سیاست‌های موشکی ایران مستمر و پابرجاست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روی نقاط کاهش تنش در سوره مذاکرات وجود دارد و اگر لازم باشد نیروهایی بر بحث آتش‌بس نظارت کنند آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم.

آغاز نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه
 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباه بیانات مقام معظم رهبری و موضع ایشان درباره عربستان گفت: بیان ایشان روشن و شیوا بود و باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی به هنگام دفاع کنیم و سیاست‌های خود را در چارچوب دستگاه دیپلماسی دنبال کنیم.

 

ایران آماده اعزام نیرو برای نظارت بر آتش بس در سوریه است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره توافق کاهش تنش در سوریه با بیان اینکه بحث آستانه به طور دائم در جریان است و گفتگوها ادامه دارد، اظهارداشت: روی نقاط کاهش تنش بین سه کشور مذاکرات وجود دارد و اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، لازم است که نیروهایی که بتوانند بر بحث آتش‌بس نظارت کنند از سوی سه کشور اعزام شوند. ما آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم. 
 
هیچ تغییری در سیاست موشکی ایران بوجود نخواهد آمد
 
وی درباره مواضع وزارت امور خارجه در قبال اظهارات ضد ایرانی ترامپ مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، گفت: مواضع نا به جا غلط و بی‌ربط برخی کشورها در خصوص ایران بحث جدی‌ای نیست و فرافکنی و سخنی غیرقابل باور و نشانگر آن است. این ادعا را سفر ترامپ به کشوری که مأمن، مرجع، مولد و مروج خشونت تروریسم است باطل می‌کند و طراحان چنین مسائلی باید به این تناقض پاسخ دهند که وقتی ایران انتخابات بزرگ و شکوهمندی را برگزار می‌کند چگونه می‌تواند مروج ترویسم باشد و چگونه رئیس جمهور آمریکا به کشوری سفر می‌کند که حتی در دادگاه‌های آمریکا محکوم شده و اقدامات افراط گرایی و تروریستی در آمریکا داشته است؟
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بحث موشکی ایران موضوعی دفاعی و بازدارنده در جهت دفاع از کیان کشور است و در این سیاست هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد و پابرجا و مستمر است.
 
پرونده صیادان ایرانی ربوده شده در سومالی مفتوح است

قاسمی درباره پرونده صیادان ایرانی ربوده شده در سومالی با بیان اینکه پرونده مفتوح و پیچیده است، اظهارداشت: این موضوع از کانالهای مختلف به صورت هفتگی در دستگاههای مختلف تحت پیگیری است و امیدواریم با اقداماتی که در جریان است شاهد آزادی آنان باشیم. روزهای گذشته هم گفته شده که لنج دیگری در آبهای سومالی به اسارت گرفته شده و موضوع در حال بررسی است در این زمینه نمی‌توانم اطلاعات دقیق ارائه دهم.  تصور ما این است که همه سرنشینان این لنج ایرانی نیستند و یکی دو ملیت دیگر هم حضور دارند.
 
 نمی‌خواهیم مرز ما با ترکیه ناامن باشد
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه دستگاه دیپلماسی چه واکنش بازدارنده‌ای در ماجرای درگیری هنگ مرزی ارومیه در نقطه صفر مرزی با یک گروهک تروریستی و شهادت مرزبانان کشورمان خواهد داشت، گفت: شهادت مرزبانان اتفاق ناخوشایندی است و از طریق کانال‌های دیپلماتیک این موضوع به دولت ترکیه اعلام شده است و منتظر پاسخ هستیم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم. نمی‌خواهیم مرز ما با ترکیه ناامن باشد و امیدوراریم با درایت و مسئولیت‌پذیری ترکیه و پاسخی که در این خصوص می‌دهند بتوانیم اتخاذ تصمیم کنیم.

قاسمی درباره دیدار سردار سلیمانی با وزیر خارجه قطر در عراق نیز گفت: در این مورد نظری ندارم.
 
اگر تحریم‌های سنا به تصویب ترامپ برسد در چارچوب‌های خود اقدام خواهیم کرد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تحریم‌های جدیدی که در کمیته روابط خارجی سنا اتخاذ شده، بیان داشت: هر زمانی که این طرح نهایی شود و به تصویب رییس جمهور آمریکا برسد، ما طبق تفاسیر و چارچوب‌هایی که تنظیم کرده‌ایم و کشور بر آنها اشراف دارد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد. اگر این لوایح به تصویب کنگره رسیده و امضا شود، قابلیت اجرایی می‌یابد که در این صورت نسبت به تصمیم اتخاذ شده واکنش خواهیم داشت. البته ما در برابر هر اقدامی آمادکی داریم و جای نگرانی ندارد.
 

نگاه به همسایگان در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد
 
قاسمی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم با بیان اینکه ما سیاست خارجی تک بعدی نخواهیم داشت، اضافه کرد: در ٤ سال گذشته در دستگاه دیپلماسی موضوع روابط با سایر کشورها مغفول نبوده و برجام شاید بیش از سایر مسائل خود را به رخ می‌کشید. اگر سفرهای مقامات کشور را ببینیم خواهیم دید که با کشورهای مختلف ارتباط بوده است و نگاه به همسایگان در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد ولی در گذشته هم تنها معطوف به برجام نبوده‌ایم.
 
تا اشغالگری باشد مقاومت وجود خواهد داشت
 
وی گفت: موضع ما در برابر رژیم صهیونیستی تغییرناپذیر است و تا اشغال ادامه دارد، نبرد در منطقه وجود خواهد داشت. مواضع ما در این زمینه روشن است و تا اشغالگری است مقاومت و مبارزه وجود خواهد داشت.
 
هیچ گروه مخالف ترکیه در ایران حضور ندارد
 
قاسمی خاطرنشان کرد: هیچ گروه مخالف ترکیه در خاک ایران حضور ندارد و آنچه مطرح می‌شود فضاسازی رسانه‌ای با اهداف مشخص در برهه کنونی است.
 
به دولت بحرین توصیه می‌کنیم با شهروندانش محترمانه رفتار کند
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در بحرین اتفاق می‌افتد ناگوار، محکوم و قابل سرزنش است، تاکید کرد: توصیه ما به دولت بحرین خویشتن‌داری و احترام به عقاید و افکار دیگران و دست کشیدن از مزاحمت برای شهروندان خودش است. به دولت بحرین توصیه می‌کنیم با شهروندان خود محترمانه رفتار کند.
 
عربستان گمان می‌کند با پول و سلاح می‌توان امنیت فراهم کرد
 
قاسمی در خصوص هدف عربستان از انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی گفت: اتفاقات متعددی طی چند هفته گذشته رخ داده که اجلاس ریاض و ناتو و جی ٧ و وضعیتی که یک کشور خاص در مجموعه این کشورها ایفا می‌کند قابل تحلیل و بررسی است. عربستان تصور می‌کند نیازمند حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است و با پول و سلاح می‌تواند امنیت فراهم کند در حالیکه تاریخ نشان داده امنیت خریداری نیست. از سوی دیگر کشوری است که مهمترین موضوع برایش فروش سلاح است تا چند جوان آمریکایی شغل داشته باشند و کشتن هزاران نفر براشیان مهم نیست. این یک وضعیت دشوار و خطرناک است که موجب گمراهی است که با سلاح می‌توان به اهداف رسید. ناتوانی این کشور در مبارزه با یمن نشانگر همین ادعاست که با این همه سلاح هنوز موفقیتی کسب نکرده‌اند. 
 
تخلفات انتخاباتی در شعب رای خارج از کشور را تکذیب می‌کنم
 
قاسمی با تاکید بر این مسأله که تخلفات انتخاباتی در شعب أخذ رای خارج از کشور را تکذیب می‌کنم، گفت: چنین چیزی دروغ محض است و انتخابات خارج از کشور در سلامت کامل برگزار شده است. شورای نگهبان و ستاد انتخابات ناظران خود را دارند و در گذشته هم شاهد هیچ تخلفی در خارج از کشور نبوده‌ایم. اگر شکایتی مطرح شده در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی می‌کند.
 
 انتصاب سفیر ایران در سوئیس در دولت دوازدهم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سفیر جدید ایران در سوئیس با استقرار دولت جدید مشخص می‌شود.
 
تصمیمی برای دیدار ظریف و تیلرسون وجود ندارد

قاسمی درباره بیانیه تیلرسون برای مذاکره با ظریف در آینده گفت: هیچ تصمیمی در خصوص دیدار ظریف و تیلرسون وجود ندارد و البته در حوزه دیپلماسی هر اتفاقی ممکن است یک روز بیفتد.
 
با کشور آذربایجان روابط خوبی داریم
 
وی در رابطه با حضور رئیس جمهور آذربایحان در احلاس ریاض خاطرنشان کرد: آنچه برای ما ملاک است، اقدامات عملی کشورها است. روابط خوبی با آذربایجان داریم و امیدواریم روز به روز به آن بیفزایم و حق همسایگی را به عمل آوریم.
 
دعوت قدرت‌های خارجی به منطقه همواره مخل امنیت بوده است
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با مواضع قطر و کویت پس از اجلاس ریاض بیان کرد: بحث اتفاقات اخیر در حوزه خلیج فارس جالب است. شاید به این مسئله باید از چند زاویه نگریست. من در این باره به اجلاس ریاض برمی‌گردم. بهرحال حضور قدرت‌های خارجی و دعوت از آنها همواره مخل امنیت وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است.

کشورهای حاضر در اجلاس ریاض با بیانیه آن موافق نیستند
 
قاسمی با بیان اینکه اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت پذیرفت اگر چه با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد گفت: این مشکلات می‌تواند در آینده نیز ظهور کند؛ ولی آنچه مسلم است اینکه دولت عربستان دعوتی از برخی کشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار کردند. طی رصد ما از این تحولات که به دقت مورد توجه ما بود و تماس های قبل و بعد از اجلاس توسط کشورهای اسلامی با ما، به ما اطلاع داده شد که آنها از هیچ بیانیه‌ای آگاه نبودند و متنی را ندیده بودند و با مفاد این بیانیه موافق نیستند. برخی این موضوع را علنی کردند و برخی از طریق کانال‌های دیپلماتیک این موضوع را به ما گفتند.  

وی با بیان اینکه بیانیه اجلاس ریاض یکسو و یکجانبه‌ای بود که گویا مورد اجماع نبوده است، گفت: سیاست کشورهای بزرگ و فرامنطقه وحدت بخش و مبتنی بر صلح نبوده است. اتفاقات اخیر نیز ناشی از این اجلاس و سفر یک کشور فرا منطقه‌ای به منظور تسلیح یک کشور و فروش سلاح های سنگین است که با تعابیر تحقیر کننده دراین باره این کشور سخن گفته شد.

 بحث‌های میان ریاض و دوحه ناشی از چیدمان نادرست اجلاس بود
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ادامه داد: بحث های اخیر میان ریاض و دوحه مسئله‌ای مربوط به میان کشورها است و من تمایلی برای سخن گفتن در این باره ندارم. با این وجود اگر مشکلی وجود دارد ناشی از این اجلاس و چیدمان نادرستی بود که به نام جمع رخ داد.
 
درباره توطئه اسرائیل به کشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم 
 
قاسمی با بیان اینکه سیاست‌های ایران درخصوص کشورهای همسایه سیاست روشنی است، اظهار داشت: سعی کردیم با آنها با زبان دوستی حرف بزنیم و فاصله ها را کاهش دهیم. روابط مان با کویت قطر و عمان همواره وجود داشته و گفت‌وگوهایی داشتیم. حتما اختلاف نظرهایی بوده که طبیعی است و وجود روابط میان دو عضو زنده است. سیاست ایران زنده است. ما برای دیگران تعیین و تکلیف نمی کنیم ولی قبل از این اجلاس به تمام کشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم که نسبت به توطئه‌های اسرائیل برای انشقاق میان کشورهای اسلامی آگاه باشند. این مسئله قابل پیش بینی بود و امیدواریم بر این مشکلات در منطقه در تفاهم رایزنی و گفتگوها فائق بیاییم و با منطقه ای آرامتر روبرو باشیم. 
 
رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای توسط رئیس جمهور مطرح شده است
 
وی در پاسخ به این سوال که مذاکره برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای بدون آنکه به دستاوردهای موشکی ما آسیبی برسد شدنی است، تصریح کرد: رفع تحریم‌های دیگر توسط رئیس جمهور مطرح شده است. نگاه کلان ما احترام به همه کشورها و رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسبتر و با اتکا به قدرت دیپلماسی است که فکر می‌کنیم اگر این قدرت به جا و به هنگام و با برنامه‌ریزی صورت گیرد و قدرت مردم نیز پشت آن باشند، بسیاری از ناشدنی‌، شدنی و سهل شود. ولی هر هدفی براساس میزان و نوعش می تواند دشواری‌ها و ناهمواری‌هایی داشته باشد.
 
 شاهد حضور چشمگیر ایرانیان خارج از کشور پای صندوق رای بودیم

قاسمی در رابطه با مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات نیز بیان کرد: هم پای مردم در داخل کشور که حضوری قابل اعتنا و شکوهمند داشتند و خود را به شکل بارز به جهان نشان دادند، ایرانیان خارج از کشور هم در این انتخابات با حضور چشمگیرشان در مشارکت، به پای صندوق‌های رای رفتند. در بسیاری از کشورها صف‌های طویلی ایجاد شد. گزارشاتی که وجود داشت، این است که افراد بسیاری بودند که حتی برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کردند و بررسی دقیق از ایرانیان خارح از کشور نشان میدهد سیاست‌های دولت و تلاش‌های وزارت خارجه در این باره اثرگذار بوده و شاهد همبستگی ایرانیان بوده است. متوجه باشیم بسیاری از آنها شاغل یا دانشجو هستند و روز جمعه روز تعطیلی برای آنها نیست؛ ولی آنها به پای صندوق های رای رفتند. تعداد صندوقها بسیار نیست و محدود است ولی با این وجود، رشد چشم گیری درخصوص حضور ایرانیان در انتخابات را شاهد بودیم. باید این مسئله را به فال نیک گرفت.
 
 
تحویل سردار سلیمانی موضوع بسیار خنده دار و عجیبی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اظهار نظر یکی از مخالفان دولت که مدعی شده ظریف با آمریکا به توافق رسیده است که دولت سردار سلیمانی را به امریکا تحویل دهد، یادآور شد: من نمی‌دانم این شخص کیست؟ البته مسائلی را شنیدم ولی فرصت رسیدگی نکردم چون آنچه شنیدم این موضوع بسیار خنده دار و عجیبی است. من امیدوارم این مسئله صحت نداشته باشد. زیرا ایرانیان در حدی از درایت و درک هستند و این گونه، دروع نگوید. این سخن بسیار ناپسند و غلطی است و نمی دانم این گونه سخنان برچه اساسی و بر اساس کدام اصول دینی و اخلاقی می توان مطرح کرد. شاید این سخنان تنها در درون موساد یا سیا مطرح و شنیده می شود. نمی توانم باور کنم کسی در ایران بتواند در این حد سخن غلط و دروغ را به این شکل مطرح کند و اتهاماتی را وارد سازد.
 
وی با بیان اینکه سیاست‌های وزارت خارجه سیاست صبر و مدارا بود است، تصریح کرد: هرگز به شکایت فکر نکردیم، ولی اگر این موضوع درست باشد حتما پیگیری حقوقی می‌کنیم چون این سخن بسیار تلخ و ناروا بود و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد که در روز روشن اینچنین به مسئولانی که حیثیت خودشان را به پای منافع ملی ایران گذاشته‌اند تهمت زده شود.
ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد 

قاسمی در رابطه با اخباری مبنی بر اینکه ایران نیروهای خود را از غرب موصل به سوریه می‌برد هم گفت: حضور ایران در عراق مستشاری است تا تروریست‌ها را از کشورش اخراج کند. حضور ما در سوریه نیز برای ایجاد یک فضای مطلوبتر برای آتش بس است. ایران نقش نظامی در موصل نداشته و ندارد بلکه کاملا مستشاری است که براساس درخواست رسمی دولت عراق است.

طرح دو میز اقتصادی از سوی نماینده را متوجه نشدم/ تاکیدات ظریف بر عملی ساختن اقتصاد مقاومتی است
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با برخی اخبار مبنی بر تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه ابراز داشت: بسیاری از مسائل حوزه سیاست خارحی به روز و آنی است. همواره بحث کارامدی و بهبودی کارایی می تواند باشد یا اولویتها از بخشی به بخش دیگری منتقل شود. با این حال، آنچه یک نماینده مطرح کرده است، من آگاهی کاملی ندارم؛ ولی مصاحبه آن نماینده با تعابیری که در وزارت خارجه وجود دارد، اندکی منافاتی دارد. بحث دو میز اقتصادی را متوجه نشدم.

وی اضافه کرد: یکی از دوستان با این نماینده صحبت کرد و ایشان این مصاحبه را تکذیب کرد. با این وجود ما با تغییر مشکلی نداریم و اگر در این تغییرات به محورهای سازمان امور استخدامی باشیم به این دستگاه رجوع خواهیم کرد. با این حال، اگر فکر کنیم ساختارهایمان را به کلی تغییر دهیم درست نیست هرچند ممکن است تغییراتی در برخی بخش‌ها صورت بگیرد. همچنین یکی از تاکیدات دکتر ظریف به بهبود کارایی و عملی ساختن اقتصاد مقاومتی است.
 
آمریکا نمی‌تواند با برجام برخورد گزینشی داشته باشد
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در رابطه با بررسی مجدد مجوز فروش هواپیما در وزارت خزانه داری امریکا گفت: برجام یک توافق پیوسته است و یک کشور نمی‌تواند به صورت گزینشی بخشی را پذیرفته و بخشی را اجرا نکند. برجام توافقی است که نمی توان با آن برخورد گزینشی کرد. من درباره ایران خبر چیزی را دریافت نکردیم ولی اگر این مسئله جدی باشد پاسخهای لازم را پیش بینی کرده ایم و در آن باره سکوت نخواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.