توضیحات ظریف درباره ورود غیرمجاز هواپیمای سعودی به آسمان ایران

وزیر امورخارجه توضیحاتی درباره ورود غیرمجاز هواپیمای سعودی به آسمان کشورمان ارائه کرد.

ظریف: آمریکایی‌ها باید بفهمند که ایران امنیت خود را به اتکاء ملت بدست آورده است
 محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای تامین امنیت در منطقه نیازمند همسایگان امن هستیم، تلاش‌هایی که برای ایجاد اختلاف و تفرقه صورت گرفت را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم.

 

وی افزود: معتقدیم به جای تلاش‌ برای پیدا کردن راهکارهایی برای فرار از واقعیت منطقه، تلاش‌هایی از سوی عاملان این موضوع انجام شده و قطعا این موضوع به نتیجه نخواهد رسید.

وزیر امور خارجه درباره فعالیت بنیاد علوی نیویورک تصریح کرد: بنیاد علوی نیویورک سازمان غیر وابسته به دولت ایران است و به صورت مستقل فعالیت می‌کند؛ این سازمان در ایالات نیویورک ثبت شده و موضوعی نیست که به ایران مربوط شود، به هر حال بنیاد علوی موسسه غیرانتفاعی خیریه‌ای است که فعالیت‌های نوع دوستانه و آموزشی انجام می‌دهد.

ظریف  ادامه داد: هر نوع اتهامی درباره ارتباط ایران با بنیاد علوی بی‌اساس است چرا که ایران هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا یک فروند هواپیمای سعودی حریم هوایی کشورمان را نقض کرده و گفته می‌شود با اجازه وزارت امور خارجه خاک ایران را ترک کرده آیا این موضوع را تایید می‌کنید گفت: زمانی که از این موضوع باخبر شدم جزئیات آن را از ستاد کل نیروهای مسلح جویا شدم، وزارت خارجه هیچ‌گاه در جریان این اتفاق قرار نداشت و فکر می‌کنم وزارت دفاع هم اطلاعی در این زمینه نداشته است.

وزیر امور خارجه افزود: این هواپیما در مسیر پروازی ثبت شده وارد کشورمان شد اما قصد داشت مبدا و مقصد خود را تغییر دهد.

ظریف بیان داشت: هواپیمایی که حریم کشورمان را نقض کرد حامل کارشناسان نفتی بود و وزارت خارجه هیچ اطلاعی از آن نداشت به هر حال با هماهنگی مسئولان پدافند و هواپیمایی کشوری به این هواپیما حق انتخاب داده شد که یا فرود بیاید و مسیرش را اصلاح کند یا ایران را ترک کند که نهایتا هواپیما تصمیم به خروج از ایران می‌گیرد.

وی گفت: احتمال بروز چنین اتفاقاتی در خطوط هواپیمایی بعید به نظر نمی‌رسد و نباید منظور سیاسی به آن اضافه کرد.

وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تحویل سردار سلیمانی به آمریکا اضافه کرد: این اظهاراتی شرم آور است و حتما از فردی که این مسائل را مطرح کرده می‌خواهم رسما عذرخواهی کند.

ظریف افزود: تهمت ناروایی به بنده و وزارت خارجه بلکه به جمهوری اسلامی ایران بسته شده بنابراین او باید از اظهارات خود توبه کند.

وی اظهار داشت: اگر قرار بود تمامی اتهامات وارد شده به خود پیگیری می‌کردم قطعا باید اتاقی در دادگستری اجاره می‌کردم، بنده رابطه خوب و دوستانه‌ای با سردار سلیمانی دارم، قطعا اظهارات این نماینده مجلس برای بنده و مسئولان وزارت خارجه گران تمام شده و این موضوع را پیگیری حقوقی خواهم کرد، معذرت خواهی از سوی اتهام زنندگان انجام شود.

وزیر امور خارجه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند پیشرفت و امنیت خود را از حضور مشارکت مردم کشورمان اخذ می‌کنیم و تحریم‌ها هیچ تاثیری بر سیاست‌های  کشورمان نخواهد داشت و اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام خواهیم داد.

ظریف ادامه داد: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به گروه 5+1 اعلام کردیم چرا که اقدامی مخرب به نظر می‌رسد و مخالف چهارچوب برجام است.
 
وی درباره انفجار سفارت ایران در کابل بیان داشت: بنده در جلسه هیات دولت متوجه شدم یک وسیله انفجاری در نزدیک سفارت ایران در کابل منفجر شده که متاسفانه خسارت سنگینی به سفارت کشورمان وارد کرده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همکاران ما در سفارت دچار جراحت سطحی شدند اما خوشبختانه فاجعه‌ای برای آنها رخ نداده است.

ظریف گفت: متاسفانه کسانی که در آن منطقه حضور داشتند کشته شدند که ما به دولت افغانستان و خانواده قربانیان این فاجعه را تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.

وی متذکر شد: تروریست تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانیان زیادی می‌گیرد بر این اساس کشورهای منطقه به جای آنکه به سراغ بیگانگان بروند باید با یکدیگر متحد شوند و با تروریسم تکفیری مبارزه کنند.

وزیر امور خارجه یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم با کشورهای منطقه همکاری خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.