کمالوندی: تامین کیک زرد در دستور کار سازمان انرژى اتمى است/ طی 4 سال آینده راکتور اراک به بهره‌بردارى می‌رسد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: طی 3 الی 4 سال آینده راکتور اراک به بهره‌بردارى می‌رسد.

کمالوندی: تامین کیک زرد در دستور کار سازمان انرژى اتمى است/ طی 4 سال آینده راکتور اراک به بهره‌بردارى می‌رسد
 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی با کشور قزاقستان برای تامین اورانیوم کشورمان داشته‌ایم چراکه این کشور یکی از عمده‌ترین تامین کنندگان اورانیوم است.

 

وی افزود: مذاکراتی برای تامین اورانیوم کشورمان حاصل شد اما پس از انتخابات آمریکا برخی توافقات لغو شد که وزارت خارجه بررسی و پیگیری آن را در دستور کار خود قرار داده و از موضوعات روی میز کمیسیون مشترک نیز به شمار می‌آید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تامین کیک زرد به صورت جدی در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در تلاشیم قراردادهای مربوط به آن، روش‌های تولید داخل و ذخایر کیک زرد را افزایش دهیم.

کمالوندی گفت: قزاقستان منتظر نهایی شدن مراحل صادرات کیک زرد است البته قزاقستان یکی از مسیرهای وارد کردن اورانیوم به شمار می‌آید همچنین تولید داخلی این محصول از موضوعاتی است که پیشرفت قابل قبولی داشته و باید آن را پیگیری کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی از جمله چین و روسیه ارتباط مستمری برقرار کردیم و قراردادهایی که با این کشورها منعقد شده باید مراحل خود را طی کنند تا نتایج مورد نظر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

کمالوندی درباره نوسازی راکتور اراک افزود: ساز و کار مربوط به این مسئله بدان صورت است که ایران مدیر گروه است و کشورهای دیگر با ما همکاری می‌کنند به منظور این همکاری هم کارگروهی دارای کوچر پیش‌بینی شده که آمریکا و چین موضوعات مورد نظر فنی را مورد هماهنگی قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: نوسازی راکتور اراک حول چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت و نکته مهم در این زمینه قراردادی بود که باید چینی‌ها منعقد می‌شد خوشبختانه این قرارداد نهایی شده و به امضا رسیده است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه طراحی پایه که یکی از مراحل بازطراحی راکتور اراک است توسط مهندسان و متخصصان انجام شده و پس از آن وارد مرحله مهندسی و اجرا خواهیم شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: حدود سه الی چهار سال آینده راکتور اراک به بهره‌برداری خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.