رویترز: تهران 20 تن از آب سنگین خود را از کشور خارج می کند

خبرگزاری رویترز اعلام کرد ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است 20 تن از ذخایر آب سنگین خود را خارج می کند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی (به عنوان ناظر توافق هسته ای ایران) روز سه شنبه اعلام کرده است 20 تن از ذخایر آب سنگین خود را برای اجتناب از عبور از سقف مجاز برجام از کشور خارج می کند.

 

در این مطلب آمده است: آب سنگین که در برخی راکتورها برای تولید پلوتونیوم استفاده می شود، از بخش های حساسیت زای توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی محسوب نمی شود. تهران براساس توافق برجام متعهد است میزان ذخایر آب سنگین خود را زیر سطح 130 تن نگه دارد. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را از ماه ژانویه سال گذشته میلادی دو بار به نقض سقف مجاز محدودیت های اعمال شده بر آب سنگین این کشور متهم کرده بود.

در ادامه این مطلب آمده است: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پیشتر توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق ممکن خوانده بود و کاخ سفید پس از نقض سقف مجاز ذخیره آب سنگین از تهران به شدت انتقاد کرده بود. 

ایران براساس توافق هسته ای میزان اضافی آب سنگین خود را باید به خریداران خارجی بفروشد. آمریکا و متحدانش موافقت کرده اند تهران به مانند سال گذشته میلادی، ذخایر آب سنگین خود را به عمان منتقل کند تا خریداری برای آن پیدا شود.

یکی از مقامات شرکت کننده در نشست میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد "20 تن از آب سنگین ایران از این کشور خارج خواهد شد." با این وجود، آژانس بین المللی انرژی اتمی کشور پذیرنده و زمان خروج آب سنگین را مشخص نکرده است. 

مقامات ارشد اعلام کرده اند: کارخانه تولید آب سنگین ایران از 16 مه (26 اردیبهشت) تعطیل شده است و زمان بازگشایی مجدد آن مشخص نیست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود میزان ذخایر آب سنگین ایران را 128.2 تن اعلام کرد که یکی از مقامات ارشد این میزان را بالا توصیف کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.