قمار سیاسی نخست‌وزیر انگلیس جواب نداد / محافظه‌کاران انگلیسی نتوانستند موفقیت قبلی خود را در انتخابات تکرار کنند

قمار سیاسی نخست‌وزیر انگلیس جواب نداد / محافظه‌کاران انگلیسی نتوانستند موفقیت قبلی خود را در انتخابات سراسری تکرار کنند
 حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس به رهبری "ترزا می" با وجود پیروزی در انتخابات نتوانست اکثریت (نصف به علاوه یک) 650 کرسی پارلمان این کشور را برای تشکیل یک دولت قوی و غیرائتلافی کسب کند.

 

این در حالیست که وی حدود دو ماه پیش به امید کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس عوام و تشکیل یک دولت قوی‌تر برای پیشبرد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا، مجلس قبلی را با موافقت ملکه، منحل و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. 

در حالی که حزب حاکم محافظه‌کار در مجلس منحل شده قبلی 331 کرسی از مجموع 650 کرسی پارلمان را در اختیار داشت، در انتخابات دیروز تنها موفق به کسب 316 کرسی شد.

به این ترتیب، محافظه‌کاران انگلیسی نه تنها نتوانستند کرسی‌های بیشتری را در مجلس عوام به دست آورند، بلکه 15 کرسی را نیز از دست دادند تا راه دشوارتری را برای خروج از اتحادیه اروپا در پیش داشته باشند.

با توجه به ناکامی حزب محافظه‌کار در کسب دستکم 326 کرسی پارلمانی، این حزب اکنون مجبور است برای تشکیل دولت با احزاب کوچکتر ائتلاف کند یا دوباره خواستار برگزاری انتخابات شود. 

حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نیز که در پارلمان قبلی 232 کرسی در اختیار داشت، اکنون با کسب 261 کرسی (29 کرسی بیشتر از دوره قبل) به عنوان دومین حزب پیروز در انتخابات، نقش یک اپوزیسیون قوی‌تر را در دولت بعد ایفا خواهد کرد.

تا لحظه تنظیم این خبر تنها تکلیف 3 کرسی مجلس عوام مشخص نشده که تصاحب آنها از سوی هر یک از احزاب نیز تغییری در جایگاه آنها ایجاد نخواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.