هنوز شرایط ما خوب نیست/عده‌ای تازه یادگرفته‌اند کلمه رکود را ادا بفرمایند

رئیس جمهور گفت: کسانی که امروز از رکود صحبت می‌کنند، سال 91 کجا بودند؟ الان که شرایط به اینجا رسیده عده‌ای تازه یادگرفته‌اند که کلمه رکود را ادا بفرمایند.

مردم در کنار امام و رهبری ایستادند و از روزهای سخت گذشتیم/حل مشکلات کشور خواسته بدخواهان نیستحجت الاسلام  و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در سخنرانی خود در همایش سراسری قوه قضاییه که امروز یکشنبه (11 تیرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: هفته قوه‌قضاییه را به ریاست، کارکنان و مسئولان عالی رتبه این قوه مهم تبریک عرض می‌کنم، در این ایام از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی یاد می‌کنیم که در کنار یارانش جان به جان آفرین تسیلم کردند.

 

شهید بهشتی چهره استثنایی حوزه و مدیریت بود

رئیس جمهور ادامه داد: بی‌تردید شهید بهشتی جزء چهره‌های استثنایی حوزه علمیه قم، علما، اندیشمندان مدیران بزرگ کشور بود که ویژگی‌های مخصوص به خود را داشت.

وی افزود: بنده حدود 21 سال از سال 40 تا پایان زندگی شهید بهشتی با او آشنا و شاهد بودم همواره در جلسات و ملاقات‌های مختلف سخنان، تدبیر و مدیریت او به حق و درس آموز بوده است.

روحانی یادآور شد: در سال 58 جلسات هفتگی مستمری داشتیم که تعدادی از بزرگان نظام از جمله شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر در آن جلسه شرکت ‌کردند، معمولا مسائل هفته در آن ملاقات‌ها مطرح می‌شد و آن دوران جزء سال‌های دشوار بعد از پیروزی انقلاب تا تشکیل مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهید بهشتی از آغاز فعالیت خود و در دهه 40 دغدغه تربیت دانش آموزان در دبیرستان قم را در ذهن داشت و به فکر تأسیس مدرسه‌ای دینی با ویژگی‌های لازم برای طلاب آن عصر بود.

وی گفت: شهید بهشتی مسئولیت مدرسه علوی را در سال 40 و 41 بر عهده داشت که در آنجا علاوه بر دروس حوزوی دروسی از قبیل تاریخ، ریاضی، محاوره زبان عربی، سیره نبوی و غیره را تدریس می‌کرد.

روحانی بیان داشت: این شهید بزرگوار فردی دقیق در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور بود و از وقتی هم که نهضت اسلامی در سال 41 آغاز شد به عنوان یکی از مدرسین به نام حوزه علمیه در کنار امام راحل قرار گرفت بعد از پیروزی انقلاب نیز بار سنگینی عهده‌دار شد، صبر او به اندازه‌ای بود که صبر هم از آن خسته می‌شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اتهامات مختلفی در سال 58 و 59 تا روز شهادت شهید بهشتی به او وارد می‌شد و واقعا مظلوم‌ترین شخصیت به نام انقلاب اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی با حضور شهید بهشتی برگزار می‌شد و در آن جلسات مباحث مختلفی را مطرح می‌کردیم به یاد دارم یکی از نکاتی که مطرح شد آن بود که شهید بهشتی برای ارائه استعفای خود نزد امام راحل رفت زمانی که با ایشان مشغول گفت‌وگو بود صدای شعار جمعیت حاضر در حسینیه را شنید که برای امام شعار می‌دادند.

روحانی ادامه داد: در این زمان امام راحل به شهید بهشتی گفتند آیا شعار «درود بر خمینی» را می‌شنوی اگر این جمعیت شعارشان مرگ بر خمینی هم باشد برای من تفاوتی ندارد رضایت خدا مهم است. به یاد دارم که شهید بهشتی با شنیدن این جمله امام راحل احساس خجالت کرد و موضوع استعفا را بیان نکرد بنابراین باید گفت که روح بلند امام راحل چنین شاگردانی را پرورش می‌دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در جلساتی که با شهید بهشتی برگزار می‌شد حتی توهین‌هایی که به ایشان وارد می‌شد را بررسی می‌کردیم به یاد دارم در جمعی توهینی به مقام معظم رهبری شده بود امام متأسفانه این موضوع کم کم به جریان طبیعی تبدیل شد به طوری که در کوچه و خیابان، اجتماعات بزرگ، دانشگاه‌ها و مساجد بزرگان نظام مورد توهین قرار می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی در برابر توهین‌ها سعه صدر نشان داد و به ما آموخت که هرچیزی را برای انقلاب و نظام اسلامی و حفظ آن تحمل کنیم و بدانیم اگر اخلاص داشته باشیم و برای خدا تلاش کنیم خداوند اجر بیشتری را به ما عنایت می‌کند.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما روزهای دشواری را پشت سر گذاشته، افزود: در اوایل انقلاب اسلامی گروهک‌ها تلاش می‌کردند انقلاب ما استمرار و استقرار پیدا نکند از این روز قدرت‌های بزرگ هم از آن حمایت می‌کردند اما مردم در کنار نظام و رهبر انقلاب ایستادند و شهدای بسیاری هم در این راه تقدیم کردیم که خوشبختانه توانستیم از آن دوران عبور کنیم. 

رئیس جمهور ادامه داد: در جنگ تحمیلی به ظاهر یک کشور همسایه به ما حمله کرد اما پشت قصه بسیاری از ابرقدرت‌ها بودند، در هشت سال ما سخت‌ترین روزها را گذراندیم روزهایی بود که حتی ما به یک سلاح ساده سبک کلاشینکف نیاز داشتیم.

وی تصریح کرد: هیچ وقت یادم نمی‌رود در هفته‌های اول جنگ ما از یک کشوری یک هواپیما کلاشینکف آوردیم و همه چقدر خوشحال بودیم. چون تفنگ معمولی که در اختیار سربازان ما بود «تفنگ ژ3» بود که سنگین‌تر است و کلاشینکف سلاحی سبک‌تر بود و با آن راحت‌تر می‌توانستیم در میدان جنگ تحرک داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: بنده از مهر و آبان همراه تعدادی از مسئولین نظامی و نمایندگان مجلس مسئول بررسی همه انبارهای نیروهای مسلح و مهماتی بودم، می‌خواهم شرایط سخت آن روزها را بگویم همه زاغه‌های مهماتی کشور و انبارها را بررسی کردیم و آمارها را دیدیم.

روحانی با بیان اینکه سپاه پاسداران و کمیته‌های انقلاب آن روز در میدان جنگ بودند ادامه داد: اینها گاهی به یک سلاح سبک و معمولی نیاز داشتند اما نبود مثلا خمپاه 60 خیلی داوطلب داشت چون به راحتی روی دوش قرار می‌گرفت و بدون پایه استفاده می‌شد البته بردش کوتاه بود.

وی اظهار داشت: همه آمار ما می‌گفت که در تهران خمپاه 60 در انبار نداریم وقتی در شیراز در یک زاغه مهماتی خمپاه 60 پیدا کردیم از آنجا تلفنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت کردم و گفتم خمپاه شصت را پیدا کردیم باور نمی‌کنید همه مسئولین و رزمندگان ما چقدر خوشحال شده بودند.

رئیس جمهور بیان کرد: الان طرف مدرن‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دشمنان ما قرار دادند میراژ اف 1، میگ 25، سوپر استاندارد، موشک‌های برد بلند را وسط جنگ تحویل عراق دادند.

روحانی گفت: در اوایل جنگ عراق مقداری سلاح شیمیایی داشت اما سلاح‌های شیمیایی خطرناک را وسط جنگ در اختیار عراق گذاشتند. ما با مظلومیت ایستادگی کردیم و جنگیدیم و این مرحله دوم مشکل دوران انقلاب ما بود.

وی افزود: مشکل سوم دوران انقلاب ما طراحی برای فشار و تحریم کشور بود، جنگ هشت ساله تمام شد اما هنوز آثار جنگ هنوز وجود دارد از لحاظ حقوقی همه مسائل جنگ حل نشده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از حدود سی سال برخی از حقوقی که باید عملیاتی و اجرایی بشود، هنوز اجرا نشده است ادامه داد: تاکنون CBC تشکیل نشده، اروند رود لایروبی نشده و همه ابعاد قرارداد 1975 اجرا نشده است.

روحانی تاکید کرد: آثار یک جنگ هشت ساله ممکن است 30 الی 40 سال باقی بماند تا همه آثار آن برطرف بشود جنگ‌ها و معضلات بین‌المللی اینچنین است و یک روزه حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: تا خواستیم اقدامات استقرار نظام را به پایان برسانیم جنگ بر ما تحمیل شد، تا ما رفتیم آثار جنگ را بزداییم و کشور را آرامش پیدا کند تحریم را بر ما تحمیل کردند.

دوران تحریم سخت است، ایستادگی و مقاومت نیاز دارد

روحانی گفت: در سال 82 ما را داشتند به شورای امنیت می‌بردند، همان زمانی که آمریکایی‌ها می خواستند به ایران یا عراق حمله کنند در تردید بودند من الان به آن تاریخ کار ندارم و از آن عبور کردیم اما در نهایت تحریم را بر ما تحمیل کردند.

وی اضافه کرد: تحریم همچون دوران جنگ سختی‌های خود را دارد ایستادگی و مقاومت نیاز دارد در همه دوران‌ها این مردم بودند که تحمل کردند و پشت نظام را خالی نکردند.

تا پایان قرن کنونی می توانیم تا حد زیادی از مشکلات را حل کنیم

رئیس جمهور بیان کرد: جنگ آثاری دارد و سال‌ها طول می‌کشد تا تمام شود چنانچه تحریم هم آثاری دارد و این آثار سال‌ها طول می‌کشد تا تمام شود امروز در شرایطی هستیم و از آغاز دولت یازدهم می‌توانیم بگوییم شرایطی وجود دارد که اگر همه دست به دست هم بدهیم و نگذاریم توطئه کارگر بیافتد می‌توانیم تا پایان قرن و ورود به قرن جدید تا حد زیادی مشکلات گذشته را جبران و حل و فصل کنیم.

روحانی تصریح کرد: حل برخی از مشکلات مورد خاص بدخواهان و دشمنان انقلاب نیست آنها هر روز داستانی را برای ما می‌سازند و از هر داستانی سریالی تولید می‌کنند و برای اینکه ذهن و فکر ما از مسائل اصلی جدا بشود و به مسائل فرعی مشغول شویم سریالی نسبت به سریال دیگر می‌سازند.

وی ادامه داد: از سال 85 تا 92 تولید شغل تقریبا صفر بود و چون امروز از آن شرایط عبور کردیم یادمان می‌رود که طی آن سال‌ها شغل ناخالص ما تقریبا صفر بوده یعنی در شرایطی که بیشترین بیکاری را داشتیم؛ یادمان می‌رود از آغاز دولت یازدهم و اوایل سال 92 با رکور بی‌نظیر در تاریخ کشور روبرو بودیم.

رئیس جمهور بیان کرد: رشد اقتصادی ما  منفی 6.8 بود و امروز بعضی‌ها از رکود حرف می‌زنند اشکال ندارد آن روز کجا بودند. سال 91 که رشد منفی 6.8 درصد را داشتیم چگونه از بیان شریفشان در روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه ملی کلمه رکود کمتر می‌شنیدیم. حالا که از رکود عبور کردیم و رشد اقتصادی سال 95 به بیان مرکز آمار مثبت 8.3 و طبق نظر بانک مرکزی مثبت 12.5 شده است، عده ای تازه یادگرفته‌اند که کلمه رکود را ادا بفرمایند.

وی اضافه کرد: تورم در سال 92 با شروع دولت یازدهم بالای 40 درصد بود ما از همه این‌ها یک قدم فاصله گرفته‌ایم اما هنوز شرایط خوب نیست و رونق اقتصادی نداریم و میزان تولید اشتغال با آنچه که نیاز ماست بسیار فاصله دارد.

روحانی گفت: در بهار سال 96، 703 هزار شغل ایجاد شده است این آمار ممکن است تا پایان سال کمتر یا بیشتر شود اما اگر آمار همین باشد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

هیچ چیز بالاتر از اعتماد عمومی مردم نیست

رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ چیز بالاتر از اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی نیست اگر مردم نسبت به نظام و دولت اعتمادشان سست شود و در تردید قرار بگیرند نمی‌توانیم موفق شویم مردم ما باید به دولت به معنای عام و خاص اعتماد داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر در 4 سال گذشته توانستیم قیمت ارز را نسبتا متعادل نگه داریم به دلیل اعتماد مردم به دولت بود گفت: ما از یک آزمایش بزرگ پیروز خارج شدیم بهترین انتخابات را در منطقه به یمن حضور و هشیاری مردم و تدبیر دقیق رهبر معظم انقلاب برگزار کردیم.

روحانی اضافه کرد: همه ما باید خوشحال باشیم چرا که انتخاباتی بزرگ به پا کردیم و همه شریک بودیم. شما قضات محترم، مسئولین قوه قضاییه، شورای نگهبان، دولت، مردم ، حوزه و دانشگاه همه در کنار هم آمدیم حالا دوران رقابت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد و من نمی‌خواهم در مورد آن صحبت کنم چراکه آن زمان تمام شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتخابات پرشور، کم حاشیه و با نشاطی داشتیم تاکید کرد: در یک طرف خیابان ستاد یک کاندیدا و در طرف دیگر ستاد رقیب بود این ها شعار می‌دادند آن ها شعار می دادند این‌ها رنگ خاصی داشتند آنها رنگ دیگری را برای خود انتخابات کرده بودند. نزاع و فحاشی صورت نگرفت و هر کس به نفع کاندیدای مدنظر خود شعار می‌داد.

وی اضافه کرد: اجتماعات بزرگ 10 و 20 هزار نفری در کشور با حضور جوانان، دختران و پسران برگزار شد اما هیچ شخصی هنجار‌شکنی نکرد و این قدرت ایمان، هشیاری و پیشرفت مردم را نشان می دهد و اینکه انقلاب ما به سن 40 سالگی رسیده است. امروز سا ل84 ، 88 و 78 نیست بلکه سال 96 است و ما نشان دادیم به 40 سالگی رسیدیم

رئیس جمهور بیان کرد: اینکه بیاییم رقابت انتخابات را امروز بازسازی کنیم کدام عقل سلیم این را می گوید البته ممکن است هر انتخاباتی در گوشه ای نقض و ایرادی داشته باشد ما هیچکدام معصوم نیستیم. مردم کار خودشان را به نحو احسنت انجام دادند امروز نوبت ما مسئولین است.

روحانی گفت: مشکلات امروز ما مشکلات دولت 12 نخواهد بود بلکه مشکلات نظام، کشور و ملت ما است. اگر ما مشکل محیط زیستی داریم اگر گردو غبار و هوای آلوده سلامت مردم را تهدید می کند و اگر فقر معیشت مردم را دچار مشکل کرده این ها مشکل دولت است؟ یا نظام و همه مردم ما؟

دشمنان از هر کاهی کوهی می سازند

رئیس جمهور تاکید کرد: البته که دشمنان ما نمی خواهند ما با هم متحد باشیم و «از هر کاهی کوهی می سازند». چه زمانی آنان خواسته اند ما در مسیر پیشرفت باشیم. ما جنگ 8 ساله تحریح 10 ساله داشتیم و باید بتوانیم جبران کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمنان از روز اول میخواستند نظام ما استقرار پیدا نکند ما جنگ داشتیم و کشورهای دیگر نداشتند آیا ما قادر نیستیم به لحاظ پیشرفت به آنان برسیم و از آنان عبور کنیم ما دارای استعدادهای فراوان، سرمایه های بزرگ و دینی هستیم که برای جهاد و تلاش به ما انگیزه می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما دارای کشوری هستیم که قوه قضاییه آن می تواند به کشور ما امنیت کافی برای سرمایه گذاری بدهد. درست است که قوه قضاییه ما بیشترین بار را برای عدالت بر دوش دارد و همان جمله قبلی که به جای قوه قضاییه می گفتند عدلیه، شاید پرمعناتر بود، چراکه عدل برای ما مهم است و همه می رفتند سراغ دادگستری تحت عنوان عدلیه.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اینکه در قرآن تاکید بر میزان می شود و می‌گوید آنهایی که باید قسط و عدل را استمرار ببخشند مردم هستند، ما با کمک مردم می توانیم عدل را مستقر کنیم، ضمن اینکه بار سنگینی از برقراری این عدل و قسط برعهده قوه قضاییه است وهمه باید این قوه را در این راستا کمک کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور اگر یکی از وظایفش اجرای قانون اساسی است، بخشی از این قانونی که باید اجرا شود، قوه قضاییه و اصولی است که مربوط به آن قوه است.

روحانی اضافه کرد: اگر رئیس جمهور نسبت به دولت و بخش اجرا دغدغه دارد و باید قانون اساسی را اجرا کند، قوه قضاییه هم نسبت به رئیس جمهور همان دغدغه را باید داشته باشد، رئیس قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است و اگر در بخشی از قانون اساسی و اجرای آن مشکلی ببیند، باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد، بنده تردید ندارم که امروز اگر سه قوه کشور تحت فرامین مقام معظم رهبری بیش از گذشته در کنار هم قرار بگیریم، می توانیم اقدامات بیشتر و بهتری را برای نظام و کشور انجام دهیم.

مستقل بودن قوا به معنای دیوارکشی نیست

وی تاکید کرد: هیچ‌گاه قوه مجریه دنبال تخریب قوه قضاییه نبوده و عکس آن نیز تاکنون نبوده است و یا قوه مقننه به دنبال تخریب دو قوه دیگر نبوده، اما ما باید کارهای بالاتری را انجام دهیم. اینکه قوا مستقل باشند کافی نیست و معنای مستقل بودن هم دیوار کشیدن بین قوا نیست.

روحانی ادامه داد: مستقل به این معناست که قوه قضاییه، قاضی اینها برای انشاء و فهم حکمشان مستقل هستند، آنها مستقلا قانون را می فهمند و تفسیر می کنند و حکمی را صادر می کنند، اما در عین حال مستقل معنایش یاری نکردن یکدیگر نیست و این نیست که تعاملی با یکدیگر نداشته باشند، چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و به خصوص در حوزه اقتصادی، نمی توانیم توجه نداشته باشیم به اینکه مسائل خود را چگونه باید حل و فصل کنیم.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: اگر ما توانستیم در سیاست خارجی کاری کنیم که دشمن ما تنها بماند، این بهتر است یا اینکه دیگران هم در کنار دشمن ما قرار بگیرند؟ ما که نمی خواهیم به دشمن کمک کنیم، آنها به دنبال این هستند که منطقه ما را عاری از صلح، ثبات، توسعه قرار دهند و دائم این منطقه در جنگ باشد تا آنها برای فروش اسلحه های خود استفاده کنند و هم اینکه برای افزایش مداخله خود بهانه داشته باشند اما به دنبال صلح و ثبات در منطقه، کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از او هستیم.

وی ادامه داد: ما باید سیاست خارجی داشته باشیم که اگر آمریکا خواست مقابل ما بایستد دیگر قدرتها او را محکوم کرده و مورد سرزنش قرار دهند. چند روز پیش که آمریکا در سازمان ملل در مورد موشکهای ایران حرف زد آیا کسی بود که از آمریکا حمایت کند؟ چین، روسیه و اروپا حرف آمریکا را قبول نکردند. این در حالی بود که هرچه آمریکا ادعا می کرد 14 رای قطعی داشت. ما نباید بگذاریم آمریکا قدرتمند شود. ممکن است آمریکا برجام را نقض کند اما در این شرایط این خوب است که اروپا، چین و روسیه از او حمایت کنند یا با آمریکا مخالفت کنند؟

روحانی افزود: ما از چه ناراحتیم؟ از تنها شدن آمریکا ناراحتیم. امروز دولت یازدهم با رهنمودهای رهبری و حضور مردم کار را به جایی رسانده که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است و ما امروز تحریم هسته‌ای نداریم. البته ممکن است آمریکا از تعهدات خود تخلف کرده و کوتاهی کند.

انقلابی بودن معنایش منزوی کردن آمریکاست

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از بعد از انقلاب تاکنون هیچ‌گاه در تعامل با آمریکا نبوده‌ایم، اظهار کرد: امروز می‌بینیم که دولت‌های اروپایی در داستان فشار به بانک‌ها و موضوع FATF که اخیرا اجلاس آن برگزار شد، پشت ایران قرار گرفتند. روسیه، چین و بسیاری دیگر از کشورها کنار ایران بودند و آمریکا، اسرائیل و عربستان روبروی ایران ایستاده بودند.

وی با طرح این پرسش که آیا این خوب است که آمریکا در یک مجمع بین‌المللی با اسرئیل و عربستان تنها بماند یا کاری کنیم که همه اروپا و چین و روسیه و سایر کشورها پشت آمریکا قرار بگیرند، ادامه داد: انقلابی بودن معنایش منزوی کردن آمریکا و حرف زدن با دنیا با بیانی است که بتواند سخن ما را بفهمند و آن را قبول کند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در زمینه‌های بسیار دشواری مانند حقوق بشر قادر هستیم بهانه‌ها را از دست غربی‌ها بگیریم، گرچه موضوعی که سال‌هاست علیه ما به عنوان توطئه مطرح می‌شود را نمی‌توان یک روزه حل کرد اما می‌شود قدم به قدم بهانه‌های آن را کم کرد، در این راستا می‌توانیم لااقل قانون خود و اسلام خودمان را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که اگر مجرمی مرتکب جرمی شد بیش از حد مجازاتی که برای آن جرم مشخص شده، فرد را تحت فشار قرار دهیم.

روحانی تاکید کرد: ما حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار و جلب کنیم؛ ابتدا باید ادله کافی برای توجه اتهام به متهم وجود داشته باشد، نباید احضار انجام شود تا ادله زاییده شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی، ضابط نباید بیش از جایگاه خود ظاهر شود، ضابط ما که قوه قضاییه است نمی‌تواند بیش از 24 ساعت بدون حکم قاضی متهم را به هر دلیلی نگه دارد؛ ما نباید بگذاریم در قوه قضاییه بزرگ و با عظمت‌مان به خاطر نقصی کوچک زحمات بزرگ عزیزان و فداکاران این دستگاه زیر سوال برود.

چندبار به دستگاه قضا دعوت شدم اما ترسیدم وارد قوه قضاییه شوم

روحانی با بیان اینکه ورود به دستگاه قضا نیازمند فداکاری بسیاری است و باید سعه صدر داشت، اظهار داشت: بنده چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضاییه دعوت شدم اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچ‌گاه جرات ورود به این دستگاه را نکردم چرا که کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم فراجناحی بودن قوه قضاییه در جمهوری اسلامی، بیان داشت: نباید بگذاریم در جایی کوچک به خاطر نقصی، کسی فکر کند که حکم برای قاضی دارای نفع است؛ حکم محکومیت و حکم برائت باید برای قاضی یکسان باشد و حتی‌الامکان در جاهایی که دلایل کافی وجود ندارد بر اساس اصل برائت حکم قاضی به سمت برائت برود.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر زمانی قاضی میان دو نفر یکی نسبت به دیگری به دلایل قومیتی، مذهبی، تمایلات سیاسی و حزبی برایش فرق داشته باشد، آن قضاوت مورد تردید است، قاضی بی‌طرف به معنای قاضی بی‌طرف است و جناح راست و چپ و شیعه و سنی و مسیحی و مسلمان و قومیت‌های مختلف نداریم و بر اساس قانون اساسی تمام افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود به صراحت فرموده‌اند که ارتش و نیروی انتظامی و سپاه حق ورود به امور حزبی و دسته‌بندی‌های سیاسی را ندارند و این مسئله در وصیت‌نامه امام راحل تشریح شده و دلیل آن نیز گفته شده است.

روحانی بیان داشت: ضابطین ما معمولا وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هستند و اگر ضابط ما در پرونده‌ای منتفع شود، افکار عمومی بی‌طرفی را مورد تهدید قرار خواهند داد. به این دلیل که همه امور به دست قاضی نیست و بخشی از پرونده را ضابطین مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این مسئله مهم است که هم قاضی و هم ضابط در تمامی مراحل قضایی به خاطر حزب و یا جناحی منتفع نشوند. در شرایط امروز باید با دستگاه قضایی مستقل و بی‌طرف در کنار هم به فکر ساختن ایرانی آباد باشیم که بخش بزرگ آن بخش اقتصاد است که همه ما نیز بر آن تاکید داریم که مسائل اقتصادی مشکل بزرگی در کشور ما است و قوه قضاییه می‌تواند در کاهش مشکلات اقتصادی به ما کمک کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: قوه قضاییه همچنین می‌تواند در بخش محیط زیست به ما کمک کند و باید اینگونه باشد که با هم و در کنار هم با فساد مبارزه کنیم و برای شفافیت و به وجود آوردن دولت الکترونیک تلاش کنیم و بگذاریم همه چیز برای مردم شفاف باشد. البته دستگاه قضایی، دستگاه نظارتی خود را دارد و در قانون اساسی و دیوان عالی بر همه دادگاه‌ها به نوعی نظارت دارد.

همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنند

روحانی افزود: بگذاریم که دادنامه‌های ما در معرض بحث ورود پیدا کند، امروز بخشی از دادنامه‌های ما به عنوان افتخار قوه قضاییه در دانشگاه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌چرخند و قاضی جوان دانشمندی که به او افتخار می‌کنیم باید بگذاریم که دادنامه در روزنامه انتشار پیدا کند و عده‌ای از جمله اساتید در این‌باره اظهار نظر کنند.

وی بیان داشت: همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنند و پاسخگو باشند و چرا باید قوه قضاییه این کار را انجام ندهد؟ و چرا رسانه‌ها به کمک همه ما از دید انتقاد سازنده نیایند؟ امیدوارم در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضاییه بهره بیشتری را ببریم که در راس قوه قضاییه آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان اندیشمندی فرهیخته که به فقه و مقتضیات جامعه مسلط است قرار دارد.

رئیس دولت دوازدهم اظهار داشت: ما به راحتی می‌توانیم با توجه به شرایط روز و با  داشتن اجتهاد پویا و با در نظر گرفتن شرایط زمان لوایح قوی‌تری را آماده کنیم و در کنار آن لوایح بتوانیم اعتماد عمومی مردم را جذب کنیم و کار دستگاه قضا را ساده‌تر کنیم و از تعداد پرونده‌های آن بکاهیم.

وی تصریح کرد: شرایط دستگاه قضایی برخی از کشورها به گونه‌ای است که مجبور می‌شوند که در هفته یکی دو روز را تعطیل اعلام کنند امیدوارم ما نیز به این نقطه برسیم که بتوانیم چنین تعطیلی‌هایی را اعلام کنیم. این کار سخت بوده اما شدنی است به شرط آن که بخشی از کار دستگاه قضا را به دستگاه‌های دیگر واگذار کنیم و اتاق‌های داوری تشکیل شود، اگر این موارد نیز نیاز به لوایح داشته باشد در کنار هم آن را تشکیل خواهیم داد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: وزیر دادگستری هم می‌تواند نقش بسیار موثری را در بین دو قوه داشته باشد و روسای قوا می‌توانند جلسات بیشتری را داشته باشند، بایدشرایطی را فراهم کنیم که مردم ما شادتر باشند و کشورمان در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.