کریمی قدوسی: گزارش رسمی داریم که هواپیماهای خریداری شده دست دوم هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: ایران قریب به 100 میلیون دلار بابت خرید هواپیما متعهد شده اما چرا این قرارداد تا این حد محرمانه است.

چرا نمایندگان ملت نباید از کم و کیف خرید هواپیماها با خبر باشند؟/ گزارش رسمی داریم که هواپیماهای خریداری شده دست دوم هستند"جواد کریمی قدوسی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان طرح سوال از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ابتدا گفت: لازم است آزادسازی موصل که مظهر عمل تفکر مقاومت در منطقه است را به ملت قهرمان عراق و جریان مقاومت تبریک بگویم.

 

وی تصریح کرد: همچنین از هیئت رئیسه مجلس گله‌مندم به این جهت سوال بنده در تاریخ 95/03/26 یعنی یک سال قبل و در هفته اول تشکیل مجلس دهم تقدیم هیئت رئیسه شد اما بعد از یک سال به صحن آمده در حالی که این سوال باید در وقت خودش در دستور کار قرار می‌گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه خطاب به آخوندی گفت: چرا در این قرارداد و توافق همچون بحث‌های دیگر همه چیز محرمانه بود و نمایندگان ملت از این قرارداد که غریب به صد میلیون دلار برای جمهوری اسلامی دارد نباید خبر داشته باشند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه الگوی اقتصادی این قرارداد چگونه است، افزود: یکی از سوال‌های مهم ما از آخوندی در کمیسیون عمران همین کم و کیف قرارداد بود که وی تعهد داد اطلاعات در اختیار بنده و اعضای کمیسیون عمران قرار بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی متذکر شد: رئیس کمیسیون عمران در تاریخ 96/01/19 به پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی نامه نوشت و درخواست کرد تا ظرف یک هفته محتوای این قرارداد در اختیار کمیسیون عمران قرار گیرد اما تا این لحظه با وجود گذشت یک سال محتوای این قرارداد به این سنگینی در اختیار کمیسیون عمران قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ما نقطه نظر مشترک داریم و همه موافق بازسازی ناوگان هواپیمایی، ریلی، جاده و کشتیرانی هستیم اظهار داشت: همه این موارد در حوزه وزارتخانه راه و شهرسازی و شخص آقای آخوندی است اما شان نزول مجلس این است که در قالب سوال، پیگیری، قانون گذاری و تحقیق و تفحص بداند که چنین قراردادهایی از چه طریق انعقاد می‌شود.

کریمی قدوسی بیان داشت: متاسفانه این قرارداد همچنان محرمانه است و بجز یکسری توضیحات شفاهی و کلی نه تنها ما بلکه بسیاری از کارشناسان حوزه هواپیمایی کشور و حتی مدیران این وزارتخانه هم از کم و کیف این قرارداد بی‌اطلاع هستند چرا که در کسب اطلاع از این قرارداد محدودیت‌های بسیاری گذاشته شده است.

وی با اشاره به توضیحات آخوندی مبنی بر خرید سه فروند ایرباس و چهار فروند atr اظهار داشت: باید مشخص شود که برای خرید این هواپیماها چقدر پول دادید و این پول را از چه محلی برداشت کردید.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه باید مشخص شود چه مصوبه‌ای برای خرید این هواپیماها وجود داشته است، تصریح کرد: آیا مصوبه‌ای در هیئت دولت در این زمینه وجود داشته است شما برای شرکت هواپیمایی کشور یعنی هما خرید می‌کنید و باید مشخص شود که مصوبه هیئت مدیره هما قبل از این تفاهم نامه و خرید بوده و یا بعد از آن؟

وی با بیان اینکه همچنین لازم است مدل اقتصادی خرید این هواپیماها چه بوده است، تصریح کرد: همچنین باید توضیح داده شود برای این نوع خریدها چه توجیه اقتصادی وجود داشته است.

کریمی قدوسی گفت: از لحاظ فنی هواپیماهای ایرباس که خریداری شده از زمان استارت تا زمانی که خاموش شود باید 5 ساعت پرواز کند اما چرا از این هواپیماها در خطوط داخلی استفاده می‌شود.

نماینده مشهد با بیان اینکه در خرید این هواپیماها تا چقدر از نظر کارشناسان حوزه‌های مختلف استفاده شده است اظهار داشت: در بحث هواپیمایی تعداد زیادی شرکت‌ خصوصی داریم که با ورود 320 فروند هواپیمای نو از شرکت دولتی هما قطعا بخش‌های خصوصی باید در شرکت خود را پلمپ کنند و ببندند و لازم است پاسخ داده شود چقدر در انعقاد این قرارداد به بخش خصوصی اهمیت دادید.

کریمی قدوسی با بیان اینکه این خریدها باید پاسخ داده شود که با چه نرخی صورت گرفته است گفت: از سوی یکی از وزرا گزارش رسمی داریم که این هواپیماهای خریداری شده ایرباس دست دوم هستند و آیا این مسئله را تایید می‌کنید از سوی دیگر چرا دولت در بخش داخلی خود به این سرمایه‌گذاری سنگین تن داده در حالی که قانونی نیست و دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در این قضیه نیست

وی تصریح کرد: آقای آخوندی یکی از مدیران با سابقه است و اینکه سوال نماینده را برای تشویش اذهان می‌داند جای تعجب دارد زیرا همه باید نسبت به قانون پاسخگو باشند و این قانون است که به من اجازه پرسیدن این سوال را داده است. اینگونه برخوردها جای گله دارد و باید ظرفیت‌ها را بالا برد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه پس از گذشت 40 سال از انقلاب وضعیت هواپیمایی کشور سرپا مانده است، گفت: در گذشته نیز مدیران در حوزه خرید هواپیما کار کردند و ماهان ده‌ها فروند هواپیمای دست اول خریداری نمود و بخش خصوصی نیز در این زمینه خریدهایی را انجام داد اما برای این خریدها جشنی گرفته نشد و کسی هم به استقبال نرفت.

وی با بیان اینکه در گذشته از شرکت هسا بازدید کردیم و سوار بر هواپیماهای آنها شدیم، گفت: این شرکت با 4 هزار متخصص خود در حال حاضر تعطیل شده است، در سفری که به بندرعباس داشتیم به متخصصین صنعت کشتی سازی گفتم در آینده کوتاهی این صنعت نیز تعطیل می‌شود زیرا دولت درخواستی برای ساخت نداده و برای ساخت کشتی با کره‌ای‌ها قرارداد بسته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان بازرسی در گزارشی به انتقاد از خرید هواپیماهای 320 و 330 ایرباس پرداخته زیرا کاربرد داخلی ندارند، گفت: اگر قرار باشد به عنوان بهای بلیت از مردم پول بگیرند، مقدور نخواهد بود زیرا پول تمام شده برای خرید این هواپیماها بسیار بالا بوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید هواپیماهای ATR کار درستی بوده زیرا کاربرد داخلی دارد، گفت: خرید هواپیما از ایرباس برای کشور خوب نیست زیرا حداقل زمان پرواز آنها پس از استارت باید 5 ساعت باشد ولی این هواپیماها اکنون در مسیر تهران – مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در توافق ژنو که منجر به برجام شد، در ازای تعطیلی غنی‌سازی 20 درصدی ما 2 میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد کردند، گفت: قرار شد 120 موتور هواپیمای کشور که فقط برای قطعه روی زمین مانده بودند تعمیر شود که با پیگیری‌هایی که انجام دادم مشخص شد که تنها 20 موتور هواپیما تعمیر شده بود؛ شرکت سازنده این موتورها در این زمینه گردش کار می‌کند و برای تعمیر هواپیماها نیز از وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌گیرد، این نتیجه عدم فشار برای اخذ حق ملت است.

وی با بیان اینکه مدل اقتصادی مناسبی برای خرید این هواپیماها طراحی نشده است، گفت: الگوی آنها برای خرید، هواپیمایی سعودی، قطری و اماراتی بود و بر همین اساس رفتند و هواپیماهای 320 و 330 ایرباس را خریداری کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صد میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران که در دست آنهاست باید آزاد شود، گفت: گفته می‌شود شرکت های خصوصی با شرکت‌های خارجی برای خرید هواپیما قرارداد بسته‌اند اگر این شرکت‌ها امکان انعقاد قرارداد دارند چه نیازی به ورود دولت است.

نماینده مردم مشهد و کلات گفت: محل پرداخت پول خرید هواپیما مشخص نیست زیرا هما پولی برای پرداخت حقوق کارمندان خود را نیز ندارد از طرف دیگر محال است شرکت‌های سازنده بدون پیش پرداخت فاینانس بدهند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه بر اساس وضعیت خود این سوالات را مطرح کردم، گفت: این رویه را مناسب نمی‌دانم زیرا توهین به نماینده توهین به همه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.