دادگاه عالی انگلیس توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی را رد کرد

دادگاه عالی انگلیس شکایت گروه‌های مدافع حقوق‌بشر از دولت این کشور برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی را رد کرد.

دادگاه عالی انگلیس توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی را رد کرد  به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه عالی لندن روز دوشنبه شکایت علیه دولت انگلیس را که هدف از آن ابطال قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد پوندی این کشور با عربستان سعودی بود، رد کرد.

 

از زمان آغاز تنش‌ها در یمن، انگلیس مجوز فروش تعداد قابل توجهی جنگنده‌، پهپاد، نارنجک و موشک به عربستان را صادر کرده است، اما کمپین مقابله با تجارت اسلحه با در نظر گرفتن بحران یمن و نقش انگلیس در آن، این احتمال را مطرح کرده که فروش سلاح به عربستان سعودی نقض قوانین اتحادیه اروپا و انگلیس است. سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیته صادرات سازمان ملل، پارلمان اروپا و سازمان‌های بشردوستانه مردم‌نهاد ادامه‌ حملات هوایی در یمن را محکوم کرده‌اند.

این سازمان‌ها باور دارند از آنجاییکه حملات هوایی به یمن بدون توجه به موقعیت غیرنظامیان و ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شود، نقض قوانین بشردوستانه‌ بین‌المللی است. گزارش‌ها حاکی از آنست که عربستان سعودی عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. شورای اتحادیه اروپا، انگلیس را از صدور مجوز صادرات سلاح در مواردی که نقض قوانین بین المللی بشر دوستانه به شمار می‌آید، منع می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.